Hírek 2012 | 2011 | 2009 | 2008 | 2007


Újabb látogatócsúcsot döntött az oldal 2010-ben

Köszönjük minden kedves látogatónknak, hogy awww.bunkermuzeum.hu-t rendszeres látogatja! 2010-ben 15.000-rel több egyedi látogató nézte meg az oldalt az előző évhez viszonyítva. A letöltött adatmennyiség pedig meghaladta a 100 Gb-ot. A nemzetközi látogatók száma is dinamikusan növedekedett, nem is szólva azon országokról ahonnét olvasnak minket: 2010-ben a Föld 121 országból érkeztek látogatók. Az első három helyen USA, Németország és Hollandia áll a nemzetközi látogatók közül, de Kína és Brazília már benne van a 20 top látogatói országban.


Furcsa sorsú T-34-es Londonban

Dél-Londonban egy furcsa jelenség szemtanúi lehetnek az ott élők. Egy telektulajdonos tiltakozásul, hogy nem kapta meg az építési engedélyt a telkére egy T-34-es szovjet harckocsit vitt oda. A jáűrmű azóta a helyiek szórakozását szolgálja. Graffitisek újra és újra átfestik az egykor szebb napokat megélt járművet.


Elkészült a Horthy bunker felújítása Gödöllőn

A 2008-ben megkezdett Horthy bunker felújítása befejeződött. Többszöri csúszás után végül idéntől tekinthető meg a felújított bunker. Az egykori óvóhely felújítása a teljes kastély rekonstrukciójához kapcsolódott, melyre programra mintegy 900 millió Ft-ot költöttek.
A bunker eredeti berendezéséből nem maradt semmi, néhány fotó tanúskodik csak a korabeli berendezési tárgyakról. A felújított bunker (óvóhely) gyakorlatilag üresen várja látogatóit. A bunkerről és a kastélyról szóló kisfilm itt tekinthető meg.


Elfeledett bunker Szöulban

2005-ben Szöulban egy szigeten egy azonosítatlan föld alatti objektumra leletek a mérnökök, mikor egy új iroda arknak kerestek helyet. Mint később kiderült a föld alatti létesítmény egy korábbi háborús katonai bunker volt, melyet mára már mindenki elfelejtett és a térképek sem jelölték.
Az önkormányzat úgy gondolta felújítja a bunkert és megnyitja a lakosságnak, méghozzá speciális céllal a közeli buszmegállóból lehet megközelíteni azt, hogy rövid pihenőt vegyenek a fáradt ingázók itt útjuk során.


Tragédia a londoni Kennington Parkban

London bombázása idején 1940-ben nem minden háznak volt saját kertje, ezért nyilvános óvóhelyek épültek London szerte a városi parkokban, egy ilyen épült Kennington Parkban is. Ezek egyszerű árokóvóhelyek voltak, melyeket vékony földréteggel, homokzsákokkal és megerősített vasrudakkal fedtek be. A felszerelés csekély volt mindössze néhány fapadból állt. Az óvóhelyeket rövid távú, maximum 3-4 órás tartózkodásra terezték, de a bombázások alatt 12 órát, vagy még többet is itt töltöttek az emberek.
1940. október 15-én a Kennington Parkban lévő nyilvános óvóhelyet 20.05-kor egy ilyen bombázás során egy 50 fontos (22 kg-os) bomba telibe találta. Egy visszaemlékező szerint "az egész hely darabokra esett szét. Fejek, kezek és lábak hevertek mindenfelé. A hajuk jelentette egyetelen módot, hogy a halottaknál meg tudjuk különböztetni, hogy a férfiakat a nők voltak." Ennek az egyetlen bombának a következében 104-en vesztették életüket, ezzel ez volt a kerület legnagyobb veszteséget követelő bombatalálata.


Bunkervilág Csepelen interjú

A DunaTV "Heuréka" című műsorában egy riport készült a Csepel Művek egykori területén létesített BGS óvóhelyek építéséről, használatáról, történetéről. A riport azen a linken érhető el. A műsoron belül a 13:40-től indul a bunkerekkel foglalkozó riport.


Felújítottak egy Sherman harckocsit

A Sherwood Rangers 30 tonnás Sherman harckocsiját renoválták, hogy a Market Garden hadművelet 66. évfordulója alkalmából kiállításra kerüljön a Holland Felszabadulási Múzeumban. Az egyköri rangerekből nyolcan, mind 80 év felettiek Hollandiába utaztak megtekinteni a helyrehozott harckocsit. Furcsa módon a harckocsit nem nagyon becsülték meg, vandalizmus is pusztította a korrózión kívül. A múzeum csak átfesttette évről a járművet évre, mást nem csináltak vele, most azonban magántámogatásból megújult a harckocsi.


Háborús bunkert talált a kertjében egy háztulajdonos Salisburyben

Andy Lewis egy véletlen során bukkant a kertjében egy lejáratra, mikor játszóteret épített gyermekének a kertben. Ásás közben lapátjával eltalálta a bunker lejáratának vasajtaját. Az ajtót felnyitva a föld alá jutott, ahol egy 10x15 m alapterületű bunkerba jutott. A bunkerben összetört bútorokat, konzerveket, elszórt tárgyakat, gyerekcipőket és régi pénzeket talált. A terület ahol a ház áll korábban lezárt katonai körzet volt, és egy mára felhagyott repülőtér volt a közelben. A házat a hadsereg építette később, melyet végül Lewisék vásároltak meg.
Kiderült a helybeliek elmodása alapján, hogy a bunker a második világháború alatt a repülőtérhez tartozott és raktárként szolgált (üzemanyagot, vizet tároltak itt). A tulajdonos még nem tudja mit kezdjen az új ingatlanával talán szanuává alakítja át. A szomszédok felbuzdulva Lewis találásán elkezdték felásni a kertjeiket, hátha nekik is van saját bunkerük, de ők már nem találtak semmit.


Sztálin titkos fegyvere

Sztálin titkos fegyvernek szánta a Kijevben felépítendő a Dnyeper alatt átvezető alagútat. Az alagutat arra az esetre használták volna, ha az ellenség lebombázza a fenszíni hidakat. Az alagút építését Hruscsov vezette az építés főmérnöke Konstantin Kuznyecov volt, aki a későbbiekben a moszkvai metrót is építette.
A 15 m átmérőjű alagúton harckocsik és gyalogság tudott volna partot váltani száraz lábban. Az építkezésen 12.000 ember dolgozott és az alagutat 32 méter mélyen vitték volna át a folyó alatt, azonban 1941-re mindössze 10%-a volt még csak kész, mikor a német támadás megtörtént és Kijev a németek kezére került. Az alagutat a háború után már nem fejezték be.


Eladó egy replika Spitfire

A Royal British Legion tagjai 2008-ban hozzákezdtek egy replika MKVb Supermarine Spitfire építéséhez. 11.000 óra munka után művük elkészült. A gép alumíniumból épült meg, mely teljes súlya 1,75 tonna. Az építésénél az eredeti tervrajzok alapján haladtak és a gép számos eleme köztük a pilótaküfke eredeti gépből került átemelésre. A gép szeptember 17-én aukcióra került, kikiáltási ára Ł50,000.


Német harckocsik utóélete Bulgáriában

2007. végén elfogtak két német állampolgárt a bulgár-török határnál, amint megpróbáltak kiásatni egy egykori német harckocsit, melyet 1945 után a bolgárok beépített tüzelőállásként használtak a török határon emelt Marko-vonalban. Ezt meglelőzően pedig eltűnt egy Stug III.-as rohamlöveg, mely Hitler személye ajándéka volt a bolgár anyakirálynőnek.
E két esemény rávilágított a török határnál elfeldetten álló beásott német harcjárművek értékére. A hadügyminisztérium azonnal elrendelte ezek (80 db jármű) kiásását és őrzését. Kezdetben az órási értéket jelentő eszközparkot árverésre bocsátották, azonban a közvélemény, azon belül is a háborús veteránok tiltakozása nyomán végül az eladást lefújták. A járműveket Jambol településen lévő laktanya udvarára kerültek, olyan tervvel, hogy felújítás után egy külön ezen járműveknek nyitott múzeumba kerülnének kiállításra. Azonban a járművel felújításához szükséges pénz nem áll rendelkezésre.
A harcjárművek várnak a felújításra. Most először a járműlopások óta, újságírókat is beengedtek megszemlélni az eszközöket. A szemle során az egyik harckocsinál (Pz. IV. F) feltűnő, hogy hiányzik a tornya, mint kiderült ezt is elvitték a tolvajok. Sok járműben pedig sérülés keletkezett a kiemelés során ugyanis a téli fagyok idején rendelték el ezek kiemelését és a munkák közben a járművekben volt, hogy kárt okoztak a munkások.


Lezuhant amerikai bombázót találtak az Adrián

A 73 éves Gerald Landry több évtized kutatás után rátalált az 1944. decemberében lezuhant unokatestvérének bombázójára az Adriai tengerben, nem messze a horvát partoktól. A gépet Russell Landry hadnagy vezette, mely egy 800 gépből álló bombázó kötelék részeként tartott a németországi Blechhammerben és Odertalban lévő olajfinomítók elpusztítására.
Az amerikai köteléket azonban a Luftwaffe vadászai megtámadták és egy alig 10 perces tűzharcban 22 gépet lelőttek, köztük Russell hadnagyét is, mely a tengerbe veszett. A legénység 10 tagjából hetet ki tudtak menteni a brit tengerészek, de háromnak a géppel egyetemben nyoma veszett egészen mostanáig.


Új funkciót kaptak az egykori svájci bunkerek

A 30-as évek során Svájcban közel 20.000 db bunkert és óvóhelyet készítettek , ahol a hadsereg számára szükséges lőszert, fegyverket élelmiszert el tudták rejteni, valamint ahonnét a hegyi ország hágóit védeni lehetett. A második világháború után sem maradtak funkció nélkül az egykori bunkerek modernizálták őket, felkészülve már a nukleáris fenyegetésre is. 1990-től azonban szerepüket vesztették és fokozatosan demilitarizálták az objektumokat. A bunkerek megvásárolhatókká váltak, áruk a pár százezertől a kétmilló dollárig terjedt.
A egyik legújabb hasznosítást Saanen melletti bunker nyerte, mely egykor a svájci légerő irányítási központja volt. A létesítmény ma Christoph Oschwald tulajdona, aki digitális adatközpontot létesített az egykori bunkerben, mely így superbiztonságosnak számít, annyira hogy 30 országból tudott ügyfeleket magához csábítani és és az emberiség digitális genomját is itt tárolják.


Führerbunker emléke Berlinben

Berlin a 2006-os futball világbajnokság idején fedte fel Adolf Hitler bunkerének helyszínét, ahol a náci vezető főbe lőtte magát a második világháború végén. Bár a város vezetése attól tartott, hogy a panelházak árnyékában lévő helyszín a neonácik emlékhelyévé válik, a projekt sikeresnek bizonyult: az elmúlt négy év során a helyszín elvesztette mitikus jelentőségét.
Az áthatolhatatlan falú, úgynevezett Führer bunker - melyet a szövetségesek bombázása nem tudott megrongálni - erősen leromlott a háború utáni szovjet uralom alatt. A helyén most egy parkolóház és egy lakóépület áll. A helyszín - egyáltalán nem mellékesen - az Eisenman-féle Holocaust-emlékműtől alig kétszáz méternyire található.
Berlin több mint 60 évig eltitkolta a bunker helyszínét, a hatóságok ugyanis attól tartottak, hogy a neonácik emlékhelyként tisztelik majd. Egy civil szervezet, amelyik a város földalatti építményeibe kalauzolja a turistákat, 2006-ban engedélyt kapott a városfejlesztési hatóságoktól és az állami emlékbizottságtól, hogy több év lobbizás után kitehesse a jelet. A Berliner Unterwelten nevű szervezet célja az volt, hogy demisztifikálják a helyet. A futball világbajnokság idején elindított projekt sikeresnek bizonyult. Az üres telekre néhány turistán kívül alig kíváncsiak a berliniek: Hitler - sokáig titkos helyen lévő - bunkere mára elvesztette mitikus jelentőségét.
A civil szervezet által felállított információs táblán a bunkerek építésének története olvasható angol és német nyelven, 1935-től, az első légi bombázásoktól a Führer bunker építésének 1943-as megkezdéséig.


Elhagyott II. világháborús csatateret találtak

Ausztrál túrázó fedezett fel egy egykori II. világháborús csateteret Pápua Új-Guineában. A terület 1942 óta érintetlen maradt. Egy japán tábori kórházat is találtak a területen sok lőszerrel és fegyverrel egyetemben. Az itteni (Eora patak völgyében) vívott csatába 80-100 ausztrál katona vesztette életét még 1942 során.


Múzeum lett az egyik berlini flakturm-ból

A berlini Reinhardstraßen található flakturm 1942-ban épült, 2500 fő befogadására volt alkalmas, az 5 szintes és 2 méteres falvastagságú építmény. A háború után 1945-ben börtönként funkcionált a szovjetek alatt, madj később az 50-es években a Kubából érjkező gyülölcsöket tárolták itt. 1990-ben techno zenekarok helyszínévé avazsált át az épület, majd 2008 óta már egy magán kortás gyűjteménynek ad otthont. Az épületet 2003-ban teljesen újraterezték és egy 3000 m˛-es alapterülő 5 szintes műőzeum került így kialakításra, mely 2008-ban nyílt meg.


Lockheed P38 Lightning repülőgéproncsot találtak Walesben

Egy Lockheed P38 Lightning repülőgép roncsaira bukkantak Wales partjainál. A gép a tengerből tűnt elő a homokborítás alól, mely az egyik legjelentősebb repüléstörténeti lelet, melyet a közelmúltban Nagy-Britanniában találtak. A ritka repülőgéptípus még 1942-ben zuhant le egy gyakorlat során a tengerparton.
Most a kimentésén az International Group for Historic Aircraft Recovery non-profit szervezet és a British Museum közösen dolgozik. Elmondásuk szerint bár a gép roncsi törvényi védelem alatt állnak (Protection of Military Remains Act), mégis a lelkes szuvenírvadászoknak ez nem akadály és komoly károkat tudnak okozni még ezekben a járművekben is.


Ismeretlen jelzések a Horthy bunker falán

Ugyan hamarosan a nagyközönség számára is látogatható lesz az a bunker, amelyet Horthy Miklós számára építettek a gödöllői kastély kertje alatt, a föld alatti létesítménynek van olyan titka, amelyet eddig nem sikerült megfejteni - írja a műemlékem.hu.
A bunkert a második világháború ideje alatt építették a kormányzó számára, hogy a nyári rezidenciának használt gödöllői kastély kertje alatt légitámadás esetén biztos menedéket találjon. A meglehetősen szűk, mindössze nyolcvanöt négyzetméteres föld alatti komplexumot nem csupán Horthy Miklós és szűkebb környezete védelmére építették, a korabeli tervek szerint katonai főhadiszállásként is szolgált volna végveszély esetén, ahonnan a kor csúcstechnikájával irányítani lehetett volna az országot.
Maga a bunker elkészült ugyan – dr. Csonka Pál műegyetemi professzor, mérnök tervei alapján – azonban a távíró és telefonhálózat üzembe helyezésére nem került sor, hiszen a háborúból való sikertelen kiugrási kísérlet után 1944. októberében Németországba internálták Horthyt.
„Nem csupán kommunikációs eszközök, de kényelmes berendezések is kerültek volna a bunkerbe” - mondta el a műemlékem.hu-nak Papházi János, a Gödöllői Királyi Kastély múzeumi osztályvezetője. „Hosszas kutatás után még a berendezés terveire is rátalált levéltárban a bunker teljes dokumentációjával együtt Kaján Marianna, a kastély muzeológusa.”
Nincs semmiféle írásos említése azonban azoknak az ábráknak, jeleknek, amelyek a bunker Horthy Miklós számára szánt helyiségében a falakon találhatók. Öt helyen bukkannak fel a furcsa falfestések, meglehetősen logikátlan elrendezéssel. „Eddig még nem sikerült megállapítani, mi célt szolgálhattak ezek a festések. Múlt héten nálunk járt a Hadtörténeti Intézet és Múzeum munkatársa, hiszen ők segítenek a bunkerbe szánt kiállítás rendezésében, azonban ő is tanácstalan volt. Hasonlót sem láttunk még, valószínűnek tartjuk tehát, hogy valamiféle díszítésről lehetett szó” - mondta Papházi János.
A jelzések feltehetően semmi összefüggésben nincsenek az egykori óvóhelyyel, mint ismert később raktárnak használták ezért valószínűbbnek tűnik, hogy a jelek vagy ebből az időszakból, vagy még az építési időszakból származó jelzések.


Előadás és könyvbemutató a Károly-vonalról Nagyváradon

2010. május 9-én a nagyváradi Prosticumban hadtörténeti kiállítás és könyvbemutató volt, melyet a nagyvárad-olaszi RMDSZ körzet és a Tanoda Egyesület közösen szervezett. A könyvbemutató a Károly-vonal című (oldalunkon is megvásárolható) kiadvány romániai bemutatkozása volt. A könyvbemutatót a szerző az erődvonalról szóló előadása előzte meg, ahol az érdeklődök kérdezhettek a téma kapcsán.



Ismét meg fog nyílni a Point du Hoc-nál található bunkermúzeum

2001-ben zárták be a látogatók elől Pointe du Hoc bunkeregyüttesét, mely kulcsszerepet játszott a D-napon. Az itt lévő német nehéz ütegek bunkerei ugyanis veszélybe kerültek a szél és a tenger által végzett erózió miatt, mely kikezdte a sziklákat. 2001-ben még úgy tűnt a hely utolsó napjait éli és nem lehet megmenteni.
Akkor alakult egy texasi kutatócsoport, mely 800.000 dollár kutatási keret felhazsnálásával végül megtalálta a megoldást a sziklafal konzerválására. A kivitelezést már francia cégek végezték, mely munkák 5 millió dolárba kerültek. Ezen felül további 2,5 millió dollárt fordítottak a látogatóközpont megújítására és a hely megőrzésére.
Várhatóan 2010 szeptemberében nyílik meg ismét a világ második leglátogatottabb hadszínterén kialakított múzeum.



A felújított Nimród páncélvadász látogatható lesz

Az 40 M Nimród páncélvadász és légvédelmi gépágyút 1941-ben kezdték el gyártani és összesen 135 db készült belőle. A Hadtörténeti Intézet és Múzeum tulajdonában lévő megmaradt Nimród felújítása után most mutatkozik be először 2010. május 21-én az érdeklődöknek Ócsán.



Hadtörténeti Délutánok: Csatarepülőgépek páncélosok ellen a keleti hadszíntéren, 1941-1945

2010. május 29-én, szombaton 13 óra 30 perckor a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (1014, Budapest, Kapisztrán tér 2-4.) II. emeleti "Tóth Ágoston" termében újabb II. világháborús előadásra kerül sor. A téma: Csatarepülőgépek páncélosok ellen a keleti hadszíntéren, 1941-1945



Bunkermuzeum.hu a Bors magazinban

Bunkerek, föld alati létesítmények óvóhelyek témakörben született egy cikk a Bors magazinban "Csontvázakat találtak a Rákosi-bunkerben" címmel. A cikkben szó esik a Sziklakórházról, az 1956-os állítólagos titkos pincékről, a Rákosi bunkerről és még sok egyéb legendáról. Az oldalról az alábbi olvasható a cikkben: Számos hasonló legendával, bunkerrel, és óvóhellyel kapcsolatos történetet, dokumentációt, fényképet gyűjtött már össze a kimondottan ezekkel a témákkal foglalkozó bunkermúzeum honlapja.




Előkerült egy II. világháborús harckocsi egy bécsi építkezésen

Egy vasútállomás építkezésén Bécsben előkerült egy szinte teljesen ép II. világháborús harckocsi. A német gyártmányú Borgward IV egyike volt az első rádión keresztül távolról vezérelhető fegyvereknek, mely 450 kg bomba célba juttatására volt képes. A járművet a bécsi hadtörténeti múzeumnak ajánlotta fel a város.




Világháborús repülőgépet találtak a tenger fenekén Hawaiinál

Wauilukuban a Maalaea-öbölben felfedezték fel egy II. világháborús Helldivers repülőgép szinte teljesen épen maradt roncsát. A gép gyakorlatozás közben esettt a tengerbe 1944-ben. A véletlen felfedezést követően az US. Navy most pontosan megjelöli a területet , mely mostantól állami védelem alá esik.
A repülőgép nagyon ritka darab, csupán néhány ismert példány maradt fenn a Helldiver-ekből, ráadásul ez a gép majdnem teljesen ép. Az első jelentések a roncsról idén januárban jöttek halászoktól, végül most találták meg pontosan 50 lábbal a víz alatt. A levéltári dokumentumok alapján a gép 1944.augusztus 31-én zuhant le, a pilóta William E. Dill hadnagy volt.
A tengerészet aktái alapján a most felfedezett roncs csak egy a sok közül. A háború alatt összesen 1484 db tengerészeti repülő veszett a Hawaii környéki viezekbe.


Egy II. világháborús bunkert talált egy fémkeresős

Roy Cokburn 33 éves kaliforninai lakos, a tengerparton járt fémkeresőjével régi érmék és fémtárgyak után kutatva. Egyszer csak fémtárgyat jelzett a műszere és miután elkezdett ásni az egykori bunker falába botlott ásás közben. A II. világháborús bunker tele volt robbanószerrel (500 sorozatra való lőszer volt benne).
A bunker 65 éve elfedetten és betemetetten pihent a tengerparton, amit egykor azért épült, hogy figyelemmel lehessen követni a tengerpatot és az ott esetleg felbukkanó ellenséges tengeralattjárókat. A város polgármestere üdvözölte a váratlan felfedezést és már idén júniusban, mint múzeum fog megnyilni a látogatók előtt az egykori bunker.


Elkezdődött a Lajta monitor felújítása

Az Osztrák-Magyar Monarchiában épített első, g/s LAJTA LEITHA típusú Monitor 1871-ben készült el az Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt. Újpesti gyárában. Kora legmodernebb technikájával épült (ilyen például a Coles torony, illetve a Bessemer acélból készült nehéz páncélzat teak-fa alapon, stb.).
1872-ben LEITHA néven állt szolgálatba a Duna Flottillánál, és 1878-ban harcolt először Szabácsnál a Száván. 1894-ben korszerűsítették, mely során duplex gőzgépének teljesítményét 2 x 160-ról 2 x 400 LE-re növelték. A javítás után új fegyverzettel és aknafogó szerkezettel látták el.
A monitor 1914-1918 között végigharcolta a világháborút, majd 1919-ben már LAJTA néven vett részt a Tanácsköztársaság alatti harcokban. 1920-ban a trianoni békeszerződés után Magyarországnak ítélték azzal, hogy a továbbiakban csak fegyvereitől megfosztva, polgári hajóként alkalmazható. Ezért 1922-től JÓZSEF LAJOS néven, kotróhajóként működtették a Delmár cégnél, majd 1948-tól a FOKA üzemeltette, mint vedersoros kirakószalagos elevátor, FK 201 néven. Főgépe ekkor természetesen már nem gőzgép, hanem egy Láng-féle, 1928-ban gyártott, 3 hengeres, 108 LE-s dízelmotor volt.
Lelkes magánszemélyek már 1988 óta dolgoztak az öreg monitor megmentésén. 1993-ban már újra LAJTA néven került állami tulajdonban maradva, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe. Lecsupaszított hajóteste sokáig a Dunai Honvéd Folyami Flottilla ú jpesti hadikikötőjében várakozott, majd 2005 áprilisában a Zoltán Alapítvánnyal kötött megállapodás alapján Neszmélyre került, ahol ugyanazon év őszén átfestették.
A LAJTA monitor jelenleg a legrégebbi úszóképes hadihajó az Osztrák-Magyar monarchia idejéből. A hajó a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, valamint a Zoltán Alapítvány közötti megállapodás értelmében, 3x2 éves felújítási és restaurálási folyamaton esik át, melynek eredményeként az 1887-es állapotában lesz majd megtekinthető. Az egykori monitor felújítása most folyik Komáromban a hiányzó lövegtorny került most pótoltásra.


B-17-es roncsot találtak Pápua őserdejében

Alfred Hagen még 2006-ban talált rá hosszú kutatómunka után a roncsra, de több mint három évet kellett várnia mire a mentő expedíció megindult. Most hajóval szállítják a roncsot az Amerikai Tucsonba, ahova április közepén fog megérkezni a Pima Air & Space Museum-ba. Hagen nagybátyja harcolt a II. világháborúban és Pápua területén tűnt el. A roncsvadász hobbyja volt a repülés és a történelem a családi kötődés okán is. A lezuhant bombázó 1942. február 23-án szállt fel, hogy Rabault bombázza, azonban erős támadást kapott mind a földi légvédelemtől, mind a beérkező Zeroktól. Csupán a farokban 33 lövésnyom volt és mindkét szárnyat eltalálták repeszek. Az üdözőktől a gép elmenekült, de már nem volt elég üzemanyag visszatérni és végül a mocsárban tette le a pilóta a gépet. A legénység végül gyalog kijutott a dzsungelből, de hátrahagyták a gépet, melyet 2006-ig nem találták meg. Mikor Hagen rálelt kiderült ez ma a világon a legjobb állapotban megmardt B-17-es.


Eladó nukleáris bunkerek az ebayen

Az ebayen több Nagy-Britanniában található a hidegháború éveiben készült atombunker is eladó. Az 50-60-as években épült bunkerek egészek 1991-ig aktív létesítmények voltak. Ezt követően viszont megőrizték az objektumok állagát. Ezek az egykori létesítmények kerülnek most árverésre. Az egyik már 27000 fontnál jár 50 licit után, a másik még csak 6000 fonton áll. Ez utóbbi licitje március 15-én jár le, aki szeretne licitálni, vagy csak megtekinteni ezen a linken nézheti meg a részleteket.


Megjelent és megrendelhető a Károly-vonal című könyv

A "Károly-vonal" című kiadvány hiánypotló a maga tekintetében. A második világháborút megelőző évek román határerődítéseit eddig egy munka sem dolgozta fel. Az 1937-ben elkezdett erődvonal a Magyarország elleni védekezés gyanánnt készült és a sors fintora folytán egyetlen lövés nélkül kerül a magyar csapatok birtokába, 1940-ben a második bécsi döntés eredményeként.
A könyv az erődvonal tervezésétől, egészen annak lebontásáig nyomon követi annak történetét, bemutatja az egyes erődtípusokat, és részletesen foglalkozik a román.magyar háború lehetőségével, a szemben álló erők haditerveivel.
A könyvben számos térkép és korabeli fotó található az erődítésekről. A térképek segítségével felkereshetőek a máig megmaradt egykori erődök maradványai.



Óvóhely-kiállítás nyílt Győrött

Az egykori óvóhelyek berendezési tárgyaiból, a második világháború éveiből származó védőeszközökből, mérőműszerekből nyílt állandó kiállítás a Polgári Védelem Napja és a Magyar Légoltalom megalakulásának 75. évfordulója alkalmából Győrött.
Az óvóhelyet eredeti környezetben, egy félévszázados társasház pincéjében rendezték be - mondta Csepi László őrnagy, a helyi polgári védelmi kirendeltség vezetője. Óvóhelyet az 1960-as évekig kötelező volt kialakítani a nagyobb lakóépületekben. A padok, s felettük a személyes tárgyak tárolására szolgáló csomagtartók a polgári lakosság védelmét szolgáló óvóhelyek nélkülözhetetlen kellékei voltak - ismertette az őrnagy. A mintegy 100 négyzetméteres kiállítótérben emellett műtőt rendeztek be korabeli műszerekkel és "hírsarkot" is kialakítottak egy múlt századi telefonközponttal.
A tárlat anyagát a polgári védelem gyűjtötte össze, az önkormányzati tulajdonban lévő kiállítóteret a város újíttatta fel. A szervezők számítanak a diákság érdeklődésére is. Bíznak abban, hogy a bemutató hozzájárul a múlt századi történelem megismeréséhez.
A kiállítás Győrben az Árpád u. 38. szám alatt található és a polgári védelmi kirendeltségen keresztül érhető el (06-96-500-281).



A "II. világháború térképeken" című kiállítás a TV-ben



Sztálin bunkerének legendája Novoszibirszkben

Novoszibirszkben mai napig áll Sztálin egykori bunkere, mely arra készült ha Moszkvát el kellene hagynia Sztálinnak. Az épület nem más mint az Operaház a Lenin téren a város központjában, legalább is így tartják a helyi legendák nyomon az épületet. Az építést 1931-ben kezdték meg. 1935-ben azonban kis szünet állt be a munkálatokban. Kiderült, hogy az épület kupolája nem alkalmas arra hogy operaház legyen, újratervezték ekkor az épületet és a külsejét és folytatták a munkákat. A Nagy Honvédő Háború idejére 1941-re pedig már majdnem elkészült.
Szemtanúk szerint azonban az opera körül még ekkor is földel telt teherautók távoztak. Két évvel később ismét leálltak a munkák a főépítész halála miatt. Az építkezést első alkalommal szögesdróttal vették körbe és német hadifoglyok kezdtek el dolgozni rajta. Az építéshez hatalmas mennyiségű beton és előre gyártott betonelem került felhasználásra, ez utóbbiakat az Ob partján készítettek. Ráadásul az építkezésre Alexei Nyikonov jól ismert erődépítészt küldték, méghozzá Sztálin közvetlen parancsára! Ezen jelekből következették, hogy az opera alatt valójában Sztálin titkos bunkere található.
A bunker legendája máig tovább élt, a valóságban azonban más történt. Az Opera egy egykori faégető helyén épült. A területet időről időre elöntötte a víz és a föld alatt járatok is voltak itt. Az építkezés során valószínű baleset történhetett és elsüllyedt két szint a négy föld alatti szintből a felpuhult talajon. Az egész építkezés veszélybe került, ezért hogy stabilizálják az épületet az alsó elárasztott szinteket, ahonnét a vizet nem tudták kiszivattyúzni feltöltötték betonnal, stabilizálva az épületet ezzel.


Megtalálták a Führerbunker egyik berendezési tárgyát

Megtalálták a Führerbunker berendezésének egyik darabját. Hitler magánlakosztályában lévő szőnyeg egy darabja került most elő a Richmondban lévő Green Howards Regimental Museum raktárából. A múzeum szokásos felújítása során teljesen kiürítették a termeket, és ekkor került elő a szőnyeg egy darabja.
A korábbi munkák a bunkert, rideg katonai létesítményként mutatták be, azonban a szőnyegdarabból úgy tűnik inkább otthonos jellegűre próbálták berendezni Hitler magánlakosztályát. Az ezred 1. zászlóalja fordult meg Berlinben és még 1985-ben hozta be egy hölgy a szőnyegdarabot a múzeumba, ahol most fő helyre fog kerülni.


Folytatódik a Hadtörténeti Délutánok előadássorozat

A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum "Hadtörténelmi Délutánok" című sorozatának következő rendezvénye 2010. február 13-án, szombaton 13 óra 30 perckor kezdődik a HM HIM (1014, Budapest, Kapisztrán tér 2-4.) II. emeleti Dísztermében.
Az előadás témája Budapest ostromának 65. évfordulója alkalmából: "Páncélozott harcjárművek Budapest ostromában, az újabb kutatások tükrében". Az előadó Számvéber Norbert hadtörténész, számos könyv szerzője II. világhobrús témában.


II. világháborús bunkerek lakásként

A II. világháború után több ezer bunker maradt meg Németországban. A hidegháború alatt a polgári védelem kezelésébe kerültek. A 90-es években az újraegyesítés után viszont ezek szerepe csökkent és számos magánkézbe került.
Rainer Milka építész újratervezte ezeket az építményeket és lakóházzá alakította azokat. Egyszerűbb abalkokat és ajtókat vágni a falakba, mint lerombolni a bunkereket. Sőt a vastag falak jó hőszigetelővé teszik ezeket télen melegeg, nyáron pedig hűvösek.
A kormányzatnak is készülnek belőle lakások, de luxus apartmanokat is készítettek bunkerekből, 2800 Euro/m2 áron árulják ezeket a luxus lakásokat. Közel 2000 bunker van ma is Németország szerte, melyeket Milka építész, mind át akar alakítani.


Felújították a Nimród páncélvadászt

A Hadtörténeti Intézet és Múzeum a Magyar Királyi 2. Honvéd Hadsereg 1943. évi doni hadműveleteinek 67. évfordulóján 2010. január 12-én megemlékezést és koszorúzást tartott, mely összekötésre került az 1940M NIMRÓD páncélvadász és az 1936M BOFORS 40 mm-es légvédelmi gépágyú helyreállítása alkalmából rendezett tudományos konferenciával.


Sikerült megmenteni a rombolástól egy brit háborús bunkert

Sikerre vezetett az a kampány, ami azt tűzte ki célul, hogy megmentsék a korábbi Steetion lőszergyár mellet található világháborús bunkereket. Az egyik egy kétszintes tégla bunker különleges a maga nemében, mindössze négy található belőle egész Nagy-Britannia területén. A két másik bunker egyszintesek, de mind a három elnyerte a védett angol kulturális örökség státuszát és felkerült a védett létesítmények közé.
Mindhárom bunker az egykori gyár védelmére épült a német partra szállásról való rettegés időszakában (1940). A bunkereket a gyárban lévő Honi Gárda (nemzetőrség) védte volna. A bunkerek helyén az eredeti tervek szerint lakópark épült volna. Azonban a bunkerek közterületen vannak a helyi hagyományőrző egyesület kampányt indított azok megmentéséért. A bunkerek december 16-én kerültek fel a védett kulturális örökségek listájára, így megmenekültek. A hagyományőrzők örömmel fogadták a hírt és bejelentették, hogy felújítják a bunkereket, melyek lepusztult állapotban vannak.


Egyiptom felgyorsítja az akmanentesítést az egykori harcmezőkön

Egyiptom felogyrsítja a Líbia és El Alamein közötti terület aknamentesítését. Az aknamentesítési projetkre 250 millió dollárt terveznek költeni. A defenceweb adatai alapján Egyiptomban található a világban lévő fel nem szedett aknák 20%-a, melyben a szövetségesek és a tengelyhatalmak aknái szerepelnek. Csak a németek fél millió aknát telepítettek El Alemeinnél saját védelmükre.
A projekt hosszát 5 évre becsülik, ez alatt az idő alatt 250.000 hektár területet kell aknamentesíteni, zömmel a partvidéken. 1981 és 1999 között már 3 millió aknát felszedtek Egyiptomban, most ezt a munkát folytatják tovább. Az elaknásított területek megtisztítása elsősorban gazdasági okokból fontos. Az elaknásoított terület alatt 4,8 milliárd hordónyi olaj és 13 trilliárd köbméter földgáz fekszik.