Hírek 2012 | 2011 | 2010 | 2008 | 2007


70 éves a T-34-es harckocsi

Most decemberben ünnepli 70. évfordulóját a T-34-es harckocsi. A tervezését már 1937-ben elindult, de eredeti tervezője Adolf Dik a szálini terror áldozata lett. Munkáját Mikhail Koskon folytatta. Az új harckocsi először a spanyol polgárháborúban mutatkozott be. A polgárháború tapasztalati alapján a 15-20 mm vastag páncél elégtelen védelem volt a 47 mm-es páncéltörők ellen, ezért megnövelték a páncélzatát.
A futóművet úgy tervezték meg, hogy a görgőket viszonylag könnyen ki lehessen cserélni és a löveget is 45 mm-esről 76 mm-re cserélték le. 1940. március 17-én mutaták be Szálinnak az új harckocsit. A tervek elfogadása után indult meg a tömeggyártás, de rengeteg gyártási hiba volt és a termelés messze elmaradt a tervektől. 1941. június 22-én már 1000 db T-34-el rendelkezett a Vörös Hadsereg.
A németek már az 1941-es harcok során megismerkedtek a T-34-el, de akkor még csekélyebb számuk miatt nem jelentettek akkora kihívást. Közben a szovjetek az Uralon túlra költöztették az iparukat és növelték a harckocsi gyártást, amit a németek nem tudtak megtenni és a hangsúlyt a közepes és nehéz harckocsik (Párdus és Tigris) gyártására fektették ellensúlyozva a szovjetek számbeli fölényét. A szovjetek közben újratervezék és egyszerűsítették a T-34-et, ami segített a termelés növelésének elérésében.
A T-34 végül a Vörös Hadsereg meghatározó harckocsija lett és a II. világháború után még 20 évig szolgálatban maradt. Vietnámban, a Közel-kelten és Afrikában is felbukkant a helyi háborúkan.


Látogatói statisztika


Sárgával vannak jelölve azok az országok ahonnét látogatták az oldalt
Köszönjük minden kedves látogatónknak a www.bunkermuzeum.hu rendszeres látogatását! Évről vére nő az oldal látogatottsága, 2009-ben már 50.000 feletti látogató tekintette meg az oldalt és külön öröm számunkra, hogy nem csak Magyarországról, hanem a szomszédos országokból és a világ távoli országaiból jelentős látogatói forgalmat tudhatunk magunkénak. Az első tíz ország látogtószám alapján az USA kivételével mind európai és köztük sok a térségünkbeli (Szlovákia, Csehország, Románia). Összességében a világ 101 országából jöttek érdeklődők az oldalra: Ghánától, Mexikóig.


Jugoszláv erődök a fórumon (1941-ből)

Az egykori Jugoszlávia kiserődjeiről és erődvonalairól indult topic a fórumban. Számos korabeli és mai fotó és leírás került a fórumba az egykori bunkerekről, melyek jelentős számban máig fennmaradtak. Sőt a bunker térkép is frissítésre került jugoszláv források alapján.



Kiemeltek egy II. világháborús repülőgépet a Mitchigen-tóból

Egy F3F6 Hellcat típusú II. világháborús repülőgépet emeltek ki a Mitchigen-tóból. A kiemelést egy autókölcsönző cég finanszírozta meg akinek a tulajdonosa különösen kötődik a II. világháborúhoz. Cégét is egy amerikai anyahajóról a USS Enterprise-ról nevezte el. A gép kiképzés közben zuhant a tóba, de a pilóta szerencsésen megmenekült. A Mitchigen-tó fenekén mai napig közel 60 darab II. világháború repülőgép pihen, mind kiképzés közben zuhant a tóba.



II. világháborús szövetséges felderítési légifelvételek az interneten

A National Collection of Aerial Photography, immár az interneten kereshető módon tett közzé több ezer II. világháborús korebeli felderítési légifelvételt. Az archívum a RAF és a Luftwaffe által készített képeket tartalmaz. Most közel 4000 kép került fel, de az adatbázis folyamatosan bőül. Egyenlőre sajnos Magyarországról készül felvételek még nem, de Lengyelországról, vagy Németországról készült felvételem már elérhetőek.
A háború alatt a Buckinghamshireben székelt a légifotó kiértékelők stábla melynek létszáma a 6000 főt is elérte. A mai érdeklődők végig követhetik a D-nap partszakaszait, vagy éppen Peenemunde-t.
Aki szeretne böngészni a felvételek között az látogasson el az archívum oldalára.


Korabeli német tábori erődítési rajzok letölthetőek

A háború után készült szovjet műszaki összefogaló magyar fordítása elérhető a bunkermuzeum oldaláról. Az egykori összefoglaló időrendi áttekintsét ad a német tábori erődítések fejlődéséről, illetve részletesen be is mutatja azokat ábrákkal és magyarázó szöveggel segítségével. Külön érdekesség, hogy a románok által készített állandó géppuska állásokat is bemutatja, melyek Besszarábiában készültek még 1940 előtt. A dokumentum itt tölthető le.


Déli határerődítések bunkerei a fórumon

A Bunkermúzeum fórumán új topic indult az egykori 50-es években épült és a sajtó által mostanánban magyar Maginot-vonal néven emlegetett erődvonalról, és ezek mai nyomairól. A fórum tagjai saját fotóikat osztották meg az új topicban.


Bunkermuzeum.hu az Indexen


Vasbetonba dobozolt háborús hangulat Budapesten

Sokan látják, de észre nem veszik. Vagy észreveszik, de fogalmuk sincs róla, hogy mi a csodát látnak. Hol szégyenlősen rejtőzködve bújnak el szemünk elől, hol csúnyaságuk teljes tudatában tolakodnak elénk a fővárosi óvóhelyek legbrutálisabb fajtái, a gyakorlatilag lebonthatatlan légókockák. Aki figyel, szigorúan titkos, hét lakattal zárt vasbeton monolitokba botolhat úton-útfélen – mi most megmutatjuk, milyenek ezek belülről.
"Lefotóztam ma valamit" – írta a Szánalmas.hu-n pirospont és képrejtvényként négy fotót osztott meg a blog közönségével egy ormótlan nagy, ronda betonépületről. A kommentelők hamar eloszlatták a homályt, a tájékozottabbak azonnal közölték, hogy a ferencvárosi pályaudvarnál található a monstrum, és valamikor bunker, óvóhely volt. A témával rendkívül behatóan foglalkozó bunkermuzeum.hu szerint a második világháború előtti és utáni pár évtizedben több tucatnyi ilyen légvédelmi óvóhely és úgynevezett légókocka épült a fővárosban. Az oldalon található térképalkalmazás segítségével felkerekedtem, hogy megkeressek közülük néhányat, különös tekintettel a földfelszín felett tornyosuló betonkockákra – amikből csak a Csepel Művek területén van vagy húsz.

Egy gazdátlan pince a Szigeten

Elsőként egy légópincét kutattam fel: a Hajógyári-szigeten, a K-hídtól nem messze egy útkanyarulatban bújik meg buja bokrok és cserjék aljnövényzete közt a II-es számú földalatti óvóhely. A betonból készült bejáratot nehéz vasajtó takarja, némi izommunkával azonban könnyen nyitható, főként mert lakat, vagy egyéb zárszerkezet nincs rajta. Odabent töksötét van, a bejáraton bejutó fény hamar belefullad a masszív feketeségbe – jó szolgálatot tesz a bekészített zseblámpa.
A szemmel láthatóan gazdátlan hely meglehetősen egyszerű: a bejárattól hét lépcsőfok vezet lefelé, a légópince ajtajáig, amin a körülbelül ötven-száz fő befogadására képes, henger alakú hosszúkás helyiségbe lehet jutni. Világítás nincs, a lámpa fényében a kétoldalt lévő padokon kívül nem sok mindent látni. A terem végében két kisebb helyiség van, az egyikben latrina, a másikban pedig egy felszínre vezető kürtő található. A pince feltehetőleg még a második világháború előtt épült, hogy a környéken dolgozó hajógyári munkások légitámadás idején ide menekülhessenek.

Rozsda és penész eszi

Következő célpontom a Könyves Kálmán körútról jól látható betonkocka, a Ganz-gyár területén lévő óvóhely volt. A benzinkút mögött magasodó építményt hatalmas Ganz-Hunslet hirdetés álcázza, kevés sikerrel. Pár napi szervezés árán lekerült ajtajáról a lakat, és a cég egyik munkatársának kíséretében végigmászhattam az óvóhely négy emeletét. A Ganz kockája meglehetősen elhanyagolt, áram nincs, így ismét jól jött az elemlámpa a bejáráskor.
A föld feletti óvóhely a második világháború előtt épült, vastag vasbeton falai légitámadás idején megvédték a bombák repeszeitől az ide menekült munkásokat. Jelenleg beázik felülről, emiatt ahogy halad felfelé benne az ember, úgy lesz egyre fullasztóbb a pára és a doh, és egyre izzasztóbb a klíma.
A szobákban polgári védelmi felszerelés penészedik, gumicsizmáktól kezdve, a gázálarcokon át, az egyéni radiológiai védőfelszerelésen keresztül, a különféle védőöltözetekig bezárólag, de van olyan szoba is, amit egyszerűen lomtárnak használtak és telepakoltak mindenféle haszontalan holmival. Az ajtók keretein néhol hatalmas pókhálók lengedeznek, a szellőztetés, légszűrés és az áramellátás még meglévő berendezéseit rozsda eszi, kétséges, hogy be lehet-e indítani még bármelyiket is.
Mint kiderült, a kocka igazából nem a Ganz tulajdona, bár a gyár területén áll. Az épületet számon tartja a polgári védelmi parancsnokság, bizonyos időközönként szemléznek is benne, felmérendő az állapotokat, de karbantartásról, kezelésről már rég nincs szó - ennek köszönhető a mostani rossz belső állapot is.

A csepeli kockagyár

A nyolcadik kerület után Csepel felé vettem az irányt, hogy a légókockákban bővelkedő Csepel Művekben is körülnézzek. A nagy múltú vas- és acélipari kolosszus területén tett hosszas bolyongás során több légókockát is sikerült megtalálni. Az akkurátusan sorszámmal ellátott építmények meglehetősen eltérő külső és belső állapotban vannak, és a tulajdonviszonyok is sokszínűek.
A 16-os kocka például épp eladó. A drótkerítésre biggyesztett hirdetés telefonszámát hívva megtudtam, hogy az épületben villany, víz, csatorna van, fűtés azonban nincs. A belső tereket felújították, az elektromos rendszert is rendbe tették, így a két külön bejárattal rendelkező, szintenként tíz helyiséggel bíró, körülbelül ötszáz négyzetméteres hasznos alapterületű egykori óvóhely például raktározás céljaira is megfelelhet. Vételára 29 millió forint, ez gondolom valamennyire alkuképes.


Eladó ez ebay-en egy egykori német hadifogolytábor


1 millió fontért árulják a Harperlyben lévő II. világháborús egykori olasz-német hadifogolytáb. A jelenlegi tulajdonos házaspár ugyanis időközben pénzzavarba került. A 17 hektáros területet 2004-ben szerezte meg egy pár és azóta turista látványosságként mutatják be. A területre állagmegőrzésként eddig 1 millió fontot költöttek rá és most elfogyott a pénzük a további beruházásokhoz.
A tábor 1940-ben létesült eredetileg olasz hadifoglyoknak, akik még sátrakban aludtak. 1944-ben 900 német hadifogoly csatlakozott hozzájuk, akik állandó házakat építettek maguknak: 50 barakkot, saját templomot és könyvtárat is. Most ez az egyedülálló komplexum keresi új tulajdonosát.


Szarvas hadtörténeti napok




„Magyarország a II. világháborúban" iskolai pályázat

„Magyarország a II. világháborúban" (A kortársak még köztünk élnek) címmel pályázatot hirdet a http://www.masodikvh.hu második világháborúval foglalkozó portál.
A pályázat célja a világháború valamely magyar eseményéről és az abban részt vevő személyekről való méltó megemlékezés, a fellelhető források, dokumentumok, esetleg a még élő tanúk beszámolói alapján.
A pályázaton minden magyar és határainkon túl élő, magyar anyanyelvű általános vagy középiskolában tanuló diák részt vehet, aki a 2009/2010-es tanévben még alap- vagy középfokú intézménybe jár.

Beküldési határidő: 2009. december 31. 24:00

Beküldés helye: palyazat@masodikvh.hu (Kérdéseket is ide várunk!)
Eredményhirdetés helyéről és időpontjáról minden pályázót értesítünk!

Összdíjazás: könyvek, makettek, számítástechnikai eszközök több, mint 50.000 forint értékben.
A zsűri az oldal szerkesztőiből és egy történelem tanárból áll.

További részletek itt


Látogatható lesz Horthy óvóhelye a gödöllői kastélyban


Vastag beton falakkal övezett bunker védte volna a kormányzónak és környezetének életét, ha bombatámadást kap a gödöllői kastély a második világháború alatt. A föld alatti folyosót és helyiségeket hamarosan a látogatók is megnézhetik. „Tervezzük, hogy ideiglenesen megnyitjuk majd a Horthy-bunkert a nagyközönség számára az ősszel újra kezdődő Romtúrák keretében” - mondta el a műemlékem.hu-nak a Gödöllői Királyi Kastély igazgatója. Révész T. Mihály hozzátette: a lejutás jelenleg még ugyancsak nehézkes a föld alatti komplexumba a kastélyból, ezért a vezetett túrákra komolyan fel kell készülniük, hogy a látogatókat sértetlenül vezessék le a második világháború mementójaként megmaradt bunkerbe.
Horthy Miklós kormányzóként 1920 és 1944 között nyári rezidenciának használta az egykori Grassalkovich-kastélyt. A bunkert már a második világháború alatt, a '40-es évek elején építették a Műegyetemen készített tervek alapján, hogy megvédhessék Horthyt és szűkebb környezetét a kastély esetleges bombázása esetén – bár a 85 négyzetméteres, több helyiségből álló térben sokan aligha fértek volna el. A föld alatti építményt (amely részben az Erzsébet királyné-terasz alatt húzódik) akkor még felülről is hatalmas feltöltés, domb védte.
A háborúban végül a kastély nem kapott bombatalálatot (csupán a parkba esett le néhány), Horthyt pedig 1944 októberében Németországba internálták, így sosem derült ki, hogy a bunker valóban bombabiztos-e. Következő gazdái a szovjet csapatok voltak, akik gázolaj-raktárként hasznosították. Az elmúlt évtizedekben nagy forgalom nem volt a bunkerben, így az állapota nagyon elhanyagolt. Ráadásul víz szivárgott bele, így ez év nyaráig csak gumicsizmában lehetett közlekedni benne. A kastélyrekonstrukció kezdetével a szivattyúzás is megkezdődött, így ma már a falakat szárítják, hogy néhány hét múlva a nagyközönség is láthassa a világháború korszakát idéző építményt.

Forrás: www.muemlekem.hu


A bunkermúzeum kiállítása a National Geographicban

Az Erődítés Történeti Egyesület és az Országos Széchényi Könyvtár Térképtára által közösen rendezett "A II. világháború térképeken" című kiállításól a National Geographic cikket jelentetett, mely alább olvasható: link


Kiárusítják Csehországban ismét a határ menti bunkereket


A listán több régi, még az első köztársaság idején (1936-1938) épített erődítmény is szerepel, amelyek történelmi értékkel bírnak. Az észak-morvaországi Olmütz melletti Bystrovanyban álló hatalmas betonbunkerrendszerért 20 millió koronát (140 millió Ft) kér a védelmi tárca. A bunkerhálózat része a nemzeti kulturális örökségnek. A település érdeklődött a bunkerek iránt, de ilyen magas összeget nem hajlandó fizetni.
Az elmúlt húsz évben már elkelt néhány ilyen erődítmény, s azokat most múzeumként vagy raktárként üzemeltetik. Az apróbb bunkerek értéke másfél millió korona; ezek iránt leginkább a hagyományápoló csoportok érdeklődnek.
A cseh hadsereg vagyonának kiárusítása nem újdonság, már másfél évtizede folyamatban van. Eddig mintegy ezer objektumot adtak el összesen 2,2 milliárd koronáért (23,2 milliárd forint). A megszűnt helyőrségek után a városokban üresen maradt kaszárnyákat viszont kormányrendelet alapján ingyenesen kaphatták meg a települések, ezek értéke 7,3 milliárd koronára tehető. Az állam és az önkormányzatok mindezen kívül az elmúlt másfél évtizedben további 23,3 milliárd korona (kb. 246 milliárd forint) értékű, korábban a hadsereg tulajdonában lévő vagyonhoz jutottak.


Skóciában feltérképezték a Cowie védemi vonalat


Skócia elfeledetett védelmi vonala egy német támadás megállítására most először lett felmérve. A Cowie stop line (védelmi vonal) 60 éve pihen elfeledetten. A történészek most feltérképezték a teljes vonalat. A védelmi vonalnak a németek támadását kellett volna megállítani, hogy ne tudjanak partra szállni Északkelet-Skóciában, hogy dél felé be tudjanak törni az országba. A vonal Stonehaventól indult és a Grampians lejtőjéig húzódik, mely harckocsi árokból, beton géppuska tüzelőállásokból (pillbox) és harckocsi akasztó kockákból áll. Gordon Barclay történész mérte fel, milyen komolyan is foglalkoztatta a brit vezetést az invázió veszélye. A Cowie-vonal építése a példája annak, hogy menyire komolyan is vették a német fenyegetést. Egy több ezer mérföldes vonalat épített meg az ország néhány hét alatt.
Meglepő módon a géppuska tüzelőállások (pillbox) a harckocsi akasztó kockák, valamint harckocsi akadályok jelentős része máig fennmaradt. A harckocsi árkot viszont a háború után már feltöltötték. Ez a vonal az egyik legjobban kiépült és máig megmaradt stop line Nagy-Britanniában. Egyes helyeken még az egykori harckocsiakadályok is láthatóak: a beásott fenyőfák, melyek harckocsi akasztónak szántak máig megmaradtak. Egyes helyeken még a lövészgödrök is megmaradtak, a szögesdróttal együtt.


Cornwallban nyaralóvá alakítottak egy bunkert


A háború során a tengerparon épült megfigyelő állást négy szobás nyaralóvá alakított egy ötletes tulajdonos. A St Levan-ban lévő föld alatti bunker (Cornwall) egy megfigyelőállás volt, melyből a csatornán való hajózását lehetett figyelemmel kísérni. A háború után pedig krumpli raktárnak használták a helyi gazdák. A bunker új tulajdonosa 145,000 fontért vette meg az ingatlant, mely eredetileg egy föld alatti folyosóval is rendelekzett, ami a tengerparton lévő szikfalba kialakított megfigyelőállásig vezetett. A folyosó azonban beomlott mára. A bunkerben nem maradt semmi háborús relikvia sem, teljesen üres volt már mikor az új tulajdonos megvette és átalakította.


Lettországban eladják az atombunkereket

Eladják Lettországban a szovjet időkben épített atombunkereknek: az egyikből halfeldolgozó üzem, egy másikból számítástechnikai adatbázis-tároló, egy harmadikból pedig múzeum lett.
2012-re tervezik, hogy a helyreállítás után a gép már megtekinthető lesz a nagyközönségnek. A második világháború során közel 300 repülő került a Mitchigen-tó fenekére, kiképzési balaesetek következtében. 1990 óta 39 gépet emeltek ki ezekből. A most kiemelt gép 1944 során végzett kényszerleszállást a tóra, a pilóta túlélte a manővert. Az atomtámadás elleni védelem jegyében a szovjet vezetők által építetett 311 bunkerből álló földalatti labirintust Lettország ma már nem tudja fenntartani, amikor alig tudják kifizetni a közalkalmazottak bérét is, és a Nemzetközi Valutaalap segítségét kérik. A kormány így törvénymódosítást dolgozott ki, amelynek értelmében megszüntetik a bunkerek különleges jogállását és a tulajdonosaik – a kormány, városok vagy cégek – azt tehetnek a tulajdonukkal, amit akarnak. A tulajdonosok a jövőben már nem lesznek felelősök a karbantartásért, így a hidraulikus ajtók működőképes állapotban tartásáért, amivel évente 1,7 millió latot (mintegy 676 millió forintot) lehet megtakarítani.
„Békeidőben az óvóhelyek semmilyen célt nem szolgálnak, háború esetén pedig csak a lett lakosság 5 százalékát tudják befogadni, ami bármilyen célú felhasználásra kevés” – mondta Maigurs Ludbarzs százados, az állami tűzoltóság és katasztrófavédelem polgári védelmi műveleteinek parancsnoka. „A bunkerek bezárásával Lettország ismételten véget vet a hidegháborúnak” – tette hozzá.
Legkevesebb 7 millió latba (2,8 milliárd forint) kerülne a bunkerek ismételt használhatóvá tétele. A 2,3 millió lakosú Lettország 1991-ben vált ki a Szovjetunióból és 2004-ben lett a NATO tagállama. A bunkerek hátborzongatóan idézik azokat az időket, amikor a két szuperhatalom még egymás kölcsönös megsemmisítésével kacérkodott.
A függetlenség kikiáltása óta azonban nem volt pénz óvóhelyek karbantartására. Több tucatnyit cégek használnak tárolásra ezeket. Sokat elhanyagoltak, a katasztrófavédelem szerint egyharmaduk víz alatt is van.


Kiemeltek egy zuhanóbombázót a Michigen-tóból



A Pacific Aviation Museum kicseréli egy zuhanóbombázó makettjét (egy Douglas SBD Dauntless-ről) egy eredeti gépre, melyet a Michigen-tó fenekéről emeltek ki. A kiemelt zuhanóbombázó a Midwayi csatában játszott kulcsszerepet. A repülőt 300 láb mélységről emelték ki, ahol 65 évet töltött. A kiemelt gép szinte tökéletes állapotban maradt meg, a hideg víz és fény hiánya miatt.
2012-re tervezik, hogy a helyreállítás után a gép már megtekinthető lesz a nagyközönségnek. A második világháború során közel 300 repülő került a Mitchigen-tó fenekére, kiképzési balaesetek következtében. 1990 óta 39 gépet emeltek ki ezekből. A most kiemelt gép 1944 során végzett kényszerleszállást a tóra, a pilóta túlélte a manővert.


Egy új könyv jelent meg a brit háborús kormány föld alatti bunkeréről



Egy új könyv jelent meg a brit háborús kormány föld alatti bunkeréről az építmény 70. születésnapján. Churchill’s Bunker: The Secret Headquarters at the Heart of Britain’s Victory (Churchill bunkere: Titkos főhadiszállás Nagy-Britannia szívében.)A könyv szerzője Richard Holmes, terjedelme 219 oldal ára pedig 15 Ł.
A bunker szobáiból irányították a birt hadigépezetet, itt tartotta rendszeres megbeszéléseit a kormány is a Blitz alatt. A kompexum építése még 1938-ban elekzdődött, majd 1940-ben megerősítették mert bár 10 láb méylen épült egy közvetlen telitalálatot nem bírt volna ki.


A bunkermuzeum csapata részt vett a Nitrokémia föld alatti gyárának nyílt napján



A bunkermuzeum csapata részt vett a balatonfűzőn lévő Nitrokémia 1920-ban épült föld alatti gyártelepének nyílt napján. Hatalmas érdeklődés volt, a látogatás során meg lehetet tekinteni az egykori titkos föld alatti gyár mára üres és pusztulsó csarnokait.


Hadtörténeti délutánok
Michael Wittmann SS-Hauptsturmführer halálának harcászati körülményei



2009. június 13-án, szombaton 13 óra 30 perckor a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (1014, Budapest, Kapisztrán tér 2-4.) II. emeleti "Tóth Ágoston" termében újabb II. világháborús előadásra kerül sor. A téma: Célkeresztben a '007': Michael Wittmann SS-Hauptsturmführer halálának harcászati körülményei, avagy a leghíresenn német harckocsizó utolsó útja.


Hivatalos látnivalókká váltak a Hong-Kongi bunkerek



A hivatalos hong-kong-i utikönyvekbe felkerültek az egykori mádsoik világháborús brit bunkerek és állások. Az építmények azért kerültek be az utikönyvbe, hogy bemutassák a turistáknak Hong-Kong múltját is. A várost védő kanadai, ausztrál és brit csapatokat Pearl Harbor megtámadása utáni napon már a japánok támadták. A következő két hétben a bunkerek és állások között tombolt a csata. A japánok a szárazföld felől a kínai területek mentén a Gin Drinkers-vonalnál találkoztak szervezett védelemmel, ahol bunkerek sora épült ki. A bunkerek föld alatti folyosók is összekötötték. A vonal áttörése után nyílt meg az út Hong-Kong felé. A MacLehose túraút ennek az eseménynek a nyomán viszi végig a látogatókat. Az útvonal mentén információs táblák mutatják az objektumokat és mesélik el az egykori eseményeket.


Látogatás Churchill szükségóvóhelyén



A Paddock bunker ismét látogatókat fogad. A London külvárosában található, Dollis Hill-ben a Brook Road-on épült fel a brit háborús kabinet szükség óvóhelye arra az esetre, ha a Whitehall alatt található Cabinet War Rooms a bombázásokban súlyosan megrésülne, vagy teljesen elpusztulna. A kétszintes bunkerben Churchill mindössze egy alkalommal járt, és összesen két megbeszélést tartottak itt.
Jelenleg lakópark található a bunker felett, de a telek megvásárlásakor a városi tanács kikötötte, hogy a bunker nem elbontható és a vállalkozót közelezte, hogy annak állagát tartsa rendben, valamint hogy évente legalább 2 alkalommal nyissa meg a nagyközönség számára. Az első ilyen alkalomra még 2002-ben került sor. (A vállalkozó 15000 fontot költött a bunkerre, pl. a víz kiszivattyúzására.)






Mussolini egykori bunkeréből galéria lesz



Benito Mussolini Roma melletti bunkeréből galéria lesz. A 472 m˛ alapterületű objektum a Duce magánrezidenciája alatt épült, Torloniaban, közvetlenül az irodája alatt. A bunker a két legnagyobb Róma körüli bunker egyike, mely egyébként a munkásoknak is épült még 1942 során az építésnél, később pedig a bombázások során óvóhelynek is használhatták a környékbeliek.
A bunkert nagy termei tökéletesen alkalmasak galériának, azonban emlékezve eredeti funkciójára, a bunker egyik helyiségét főhadiszállásnak redezték be, ahol éppen Roma védelmét tervezik meg a vezetők a szövetséges támadással szemben.


Egy a második világháború óta elzárt német bunkert tártak fel

A bunker átvészelte a RAF bombatámadásiat és nem pusztította el az ott előrenyomuló Brit Hadsereg sem. Egy történész Aladin barlangjának nevezte, mert a bunker egy 47 mm-es PAK-ot rejtett, mely a világháború óta ott pihent érintetlenül.
A bunkert törmelék és homok rejtette el a külvilág elől Boulogne közelében Le Portel-ben. Az itteni tengerpart a szövetségesek 1943. szeptemberi bombatámadásainak célpontja volt, mely azt célozta, hogy a németek Pas de Calais-nél várják a szövetséges partra szállást. 1944-ben pedig mikor a terület felszabadult a kanadai csapatok megtámadták a bunkert, de az ismét átvészelte a harcokat. A D-nap 65. évfordulója alkalmából, a bunker ajtaját felnyitották, első alkalommal a háború óta és a nagyközönség számára is látogathatóvá tették.


Eladó a Vallo Alpino egyik bunkere



56.000 euóért eladó Olaszországban a Reschen-hágótól 20 km-re egy 1942-es építéső olasz többszintes bunker. 2000 m˛ az alapterülete. Az alábbi linken lehet licitálni: link


Hadtörténeti délutánok, Páncélosütközet a cserkaszi katlan körül



2009. március 14-én, szombaton 13 óra 30 perckor a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (1014, Budapest, Kapisztrán tér 2-4.) II. emeleti "Tóth Ágoston" termében újabb II. világháborús előadásra kerül sor. A téma az 1944. január-februárjában a korszuny-sevcsenkovszkiji (avagy a cserkaszi) katlan körül kialakult páncélosütközet lesz.


II. világháborús torpedóvető gépet állítottak helyre

A floridai Commemorative Air Force's Florida Wing immár a harmadik II. világháborús repülőgépet állítja helyre, 1996-os megalakulásuk óta. Az előző két gép L-17 Navionsok voltak, melyekkel magas rangú tiszteket szállítottak a II. világháborúban. A mostani projekt során egy TBM Avenger torpedóvetőt állítottak helyre repülésképes állapotba. A helyreállított gépeket légiparádén mutatják be az érdeklődő nagyközönségnek. A háború során 10.000 darab TBM Avenger-t gyártottak, de a háború végét csak alig 50 gép vészelte túl.
A toperedóvető helyreállítása 2006-ban indult, mikor 14000 dollárért vettek egy rozoga géproncsot (motor nélkül). A helyreállítás ezután 32 hónapig tartott, mire megkapta a repülési engedélyt a gép ismét. A gépnek számos alaktrésze hiányzott, és egyes esetekben utólag le kellett gyártani ezeket. A toprtedóvetők az atlanti vizeket járták és német tengeralattjárókra vadásztak a II. világháborúban. A háború után a kanadai tengerészetnek adták a gépeket, ahonnét a leszerelésük után az erődtüzek ellen vetették be őket végső selejtezésükig.


II. világháborús repülőgépet építettek roncsdarabokból


A Vought Nyugdíjas Repülő Klubb négyéves kemény munkával helyreállítot egy F4U Corsair amerikai vadászgépet. A repülőgépet számos roncsnak a darabjaiból és repülőgép hulladékokból építették össze tervrajzok segítségével. A klubb tagjai 18.000 ezer órát tölöttek az építéssel és több ezer dolárt költöttek a gép helyrehozatalára, melyet a japán tengerészek csak süvöltő halálnak hívtak.
A helyreállított repülőgép nem repülőképes, pályáját a "Frontiers of Flight" múzeumban fogja befejezni Dallasban. 1942 és 1952 között összesen 12.000 db különböző típusú Corsair gép készült,melyekből mára kevesebb mint 100 darab maradt fent.


Marihuánát termesztettek egy II. világháborús bunkerben


A rendőrség házkutatást tartott az USA-ban lévő Tampa városban egy férfi lakásán, ahol drogokat keretek. Kezdetben nem találtak semmit és úgy tűnt téves nyomra jöttek, aztán a hátsó kertben ráakadtak egy félszere, melyben egy léjáratot a beton alapzaton. Mint kiderült ez egy elhagyott II. világháborús bunkerbe vezetett. A haditengerészet földalatti lőszerraktárnak használta még a háború során, melyet később sorsára hagytak és most mint marihuána ültetvényt hasznosították, 66 marihuána palántát találtak, melyek becsült értéke 231.000 dollár.


Leningrádban egy restaurált KV-1 harckocsit állítottak ki

Ilyen volt és ilyen lett.

A Leningrád megyei Kirovszkban a meglévő háborús emlékműnél kiállításra került egy KV-1 harckocsi. A harckocsit a leningrádi ostromgyűrű áttörésének 66. évfordulója alkalmából állították ki. A KV-1-et a Néva hídfőjénél emelték ki a folyóból még 2007-ben, mely közel 2 méter mélyen pihent. Egy évnyi restaurálást követően került most kiállítható állapotba.


Törlő leszállást hajtott végre egy Spitfire egy légiparádén


Angliában a Wings Over Wairarapa repülőshow keretében egy az USA-ból hozott, Spitfire Mk IX törő leszállást volt kénytelen végrehajtani egy ál légipárbaj után. A landolás sikeres volt személyi sérülés nem történt, de a gép mely csak hosszú helyreállítás után került repülésképes állapotba jelentősen károsodott.


Hadtörténeti délutánok
Német páncélos ellencsapás Varsónál 1944


A "Hadtörténelmi Délutánok" idei első előadása: "Visszakézből, avagy német páncélos-ellencsapás Varsónál, 1944. augusztus 1-8." témában lesz 2009. január 31-én 13 óra 30 perckor a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (1014, Budapest, Kapisztrán tér 2-4.) II. emeleti "Tóth Ágoston" termében. Az előadást vitafórum követi.


Eladó Sztálin egykori bunkere Szamarában

A bunker megléte egészen 1990-ig államtitoknak számított és nem volt ismert. 1942-ben mikor a németek már Moszkva előtt álltak, Sztálin elrendelte, hogy Szamara legyen a főváros Moszkva eselte esetében. Moszkva ugyan nem esett el, de Sztálin rendelkezése nyomán a kormányzat számára megépült egy hatalmas bunker, mely ma a Sztálin bunker néven ismert.
A bunker megléte és építése annyira titokban volt tartva, hogy a szomszédos házakban élők sem tudtak létezéséről egészen 1990-ig. 1942-ben mindössze 9 hónap alatt készítették el a bunkert. A bunker 37 m mélyre épült a föld alá. Összehasonlításként: Berlinben a Füherebunker "csak" mindössze 16 m mélyre készült. A bunkerben helyet kapott egy 115 fő befogadására alkalmas tanácsterem, Sztálin dolgozó- és hálószobája, valamint a magasrangú szovjet tisztek helységei.

Tancsáterem a bunkerben

Szamara önkormányzata befektetőket keres ennek a bunkerének helyreállítására, amely a legnagyobb a világon. A bunkert, amely jelenleg az orosz állam tulajdonában van, visszaadják Szamara városának - mondta el a polgármester, miután megállapodott erről a rendkívüli helyzetek minisztériumával.
Dolgozószoba a bunkerben