Hírek 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2007


Második világháborús bunker nyitottak meg Ohaun (Hawaii)

A 405-ös üteg állásait és járatait megnyitották a hétvégén a nagyközönség számára Ohaun (Hawaii). Az üteg a Aikahi Shopping Center felett lévő hegyoldalban található. A 405-ös üteg egyike azon állásoknak, mely a Pearl Harbour elleni támadás után készült az öböl védelmére. A járat nem nyílegyenes, azért hogy ha a tenger felől belövést kap az állás, annak légnyomása ne tudjon a bejáratig terjedni. Egykoron 22 fős legénység szállása voltak a járatok. A háború után különböző polgári célokra használták az alaguatakat, köztük gombafarmnak is.


Rekonstuáltak egy II. világháborús megfigyelő őrhelyet az USA-ban

Petersburgban (Vernomt megye, New York állam), helyi önkéntesek rekonstrukáltak egy II. világháborús megfigyelő őrhelyet. Ez az egyetlen megmaradt őrhely New York államban. (A megfigyelő őrhelyet egy korabali fotó alapján rekonstruálták.) Ezt az állomást 65 ével ezelőtt hagyták fel. A győzelem napján számos társát eltüzelte a helyi lakosság.
A megfigyelő őrhelyek története 1939-ben kezdődik, mikor még nem volt radar az USA-ban, mely az ellenséges repülők közeledtére figyelmeztethette volna a lakosságot. Helyette megfigyelő őrhelyek lánclotatát hozták létre, ahol vizuálisan követték szemmel a légi eseményeket a megfigyelők. Az USA-ban országosan 16000 ilyen megfigyelőállomást hoztak létre, melyben 8000 fő szolgált. A megfigyelő őrhelyek többnyire fémből, fából, vagy kőből készültek. Az első megfigyelőposztok csupasz hegycsúcsokon voltak, később ezek kiegészültek rádióáadóval, és annak helyt adó kunyhóval.


Eladnak egy II. világháborús óvóhelyet Londonban

A British Telecom eladja a Kingsway tunnel alatt lévő mádosik világháború alat kiépített légvédelmi óvóhelyet. A világháború után a posta kapta meg az állomást, hol telefonközpontot rendezett be. A központot később automata központtal váltották fel és a bunker ekkor végleg lakatlanná vált. A 7700 négyzetméter alapterületű bunker eredetileg 8000 fő befogadására volt képes, és 5 millió fontért lehet megvenni.


Caen alatt II. világháborús járatokat fedeztek fel

Caen alatt II. világháborús óvóhelynek használt járatokat fedeztek fel. A járatok nagyrészt érintetlenül maradtek fent, azok lakóinak használati tárgyaival egyetemben: táskák, szirupos konzervek, térképek, igazolványok, sőt még női rúzs is. Gyerekjátok, magazinok, cipők, viharlámpák, imakönyvek szintén megtalálhatóak a járatban hagyott tárgyak között.
A lakosság (15000 fő) egy hónapot töltött a föld alatt a brit haditengerészet tüze elől menekülve és közel 2000 civil vesztette életét a szövetséges tengerészeti ágyúzásnak köszönhetően. Az embertelen viszonyok ellenére a föld alatti járatok jól szervezettek voltak. A hőmérséklet mindig 12 fok felett volt. Az egyik ilyen tipikus járatban a Rue des Roches egyik kertjében az első menekülők 1944. június 6-án érkeztek és az utolsó lakója július 12-én távozott innét. Csupán ebben az egy járatban 500-600 fő zsúfolódott össze. Minden ilyen járatot egy család szervezett meg. Közel 300 ehhez hasonló járat épült ki Caen alatt.
A föld alatti járatokat katonák és civilek közösen ásták ki, melyek 10 m magassággal és 100 m hosszúsággal készültek. Caen a szövetségesek számára elsőrendű célpont volt. A város a középkori városmaggal egyetemben elpusztult a harcok alatt zömében. Az épületek teljesen 75%-a elpusztult és egészen 1962-ig tartott a házaknak az újáépítése, vagy helyreállítsa.


Egy éves a bunkermuzeum.hu

Immáron egy éves az Erődítés Történeti Egyesület oldala a bunkermuzeum.hu. Egy év alatt közel 30.000 látogató fordult meg az oldalon. Különösen örülönk a nemzetközi látogatóinknak, akik az öt kontitensről tekintették meg egyesületünk oldalát, Kínától a Zöld-foki szigetekig bezárólag. Az európai látogatók közül a legtöbb oldalat letöltő országok toplistáján Németország, Hollandia és Nagy-Britannia áll.
A szavasázok során a látogatók elsősorban a tartalom (cikkek, térképek) bővítését látnák szívesen, ezt szem előtt tartva tervezzük az oldal tartalmának további bővítését.
Köszönjük minden kedves látogatónak az eddigi érdeklődést és reméljük a jövőben is tudunk hasznos és érdekes információkkal szolgálni!


Új géppel bővült a finn Légvédelmi Múzeum gyűjteménye

A helyreállított gép

A finn Légvédelmi Múzeum gyűjteménye Tuusulaban (Helsinkitől nem messze) új darabbal bővült. Immáron egy Bell P-39 Airacobra is megtekinthető a múzeumban, mely eredetileg amerikai gyártású gép volt, de a Szovjet-Finn, majd a második világháború során a Keleti Fronton (köztük a finnekknél is) a Vörös Hadsereg által használt alapgépek egyike lett. Az USA nem kevesebb, mint 4700 darab Bell P-39-et szállított a szovjetek számára a háború során. Mára mindössze négy darab maradt fennt ebből a géptípusból.
A Tuusulaban a napokban kiállított gép eredetileg a Finn Repülés Múzeum tulajdona volt, innét került át a Finn Hadtörténeti Múzeumhoz, ahol több évtizedig tartó restaurálás vette kezdetét. A gépnek számos darabja hiányhozott és különböző finnországi lezuhanási helyekről kiemelt emelekből sikerült összerakni a gépet. (pl. A szárnyakat egy törlő-leszállásal landolt P-39 maradványaiból tudták kipótólni, mely Inkeroinen mellett ért földet.)


Harckocsi fesztivál Kubinkán

A múzeum egyik hangárja

Szeptember második hétvégéjén harckocsi felsztivál lesz a kubinkai harckocsi múzeumban. A múzeum korábban egy titkos katonai kutatóintézet része volt, ahol a páncélozott járműveket vizsgálták. Az intézet közel 80 éve működik és ezen időszak alatt több, mint 300 harcjárművet gyűjtött be 11 országból az 1920-as évektől napjainkig bezárólag. Az intézet a hatalmas gyűjteményét a 80-as években nyyitotta meg a nagyközönség előtt az enyhülés időszakában.
A múzeum a mai legnagyobb harckocsigyűjtemény a világon és számos kiállított darab az utolsó létező példány az adott típusból. A látogatók a kiállított harckocsikat eredeti festéssel tekinthetik meg és sok harcjárművet felújítottak, így képesek a mérsékelt sebességű helyváltoztatásra is, amit a hétvégi harckocsi napokon be is mutatnak majd. Az orosz látogatók számára minimál árasak a jegyek a külföldieknek viszont teljes árat kell fizetnük, és mivel a múzeum még ma is egy katonai bázis területén helyezkedik el, csak korlátozott mértékben látogathatják azt.


Látogatható Szingapúrban az egykori brit maláj főhadiszállás bunkere

A bunker bejárata

1942. február 12-én Percival altábornagy összehívtott egy rendkívüli haditanácsot Szingapúrban a Fort Canning dombban a 9 méter mélyen épült parancsnoki bunkerben, hogy a japán csapatok előtt való kapitulációt megvitassa. Manapság a turisták előtt megnyitotta kapuit az egykori parancsnoki bunker 22 terme, ahol egykoron Percival tisztjeivel egybegyűlt. Különleges auditovizuális eszközök, segítségével és beöltöztetett bábukal a látogatót visszaröpítik a fegyverletétel napjaiba. A város ostromának hangulatát idézik a helységek berendezése és a fény és hanghatások is. A légvédelmi sziréna hangja fogadja a belépőt és a bunkerbe futó embereket pillanthat meg, akár ahogy 70 évvel ezelőtt volt. A bunker közepén helyezkedik el Brit Malájföld parancsnoki központja. A látogatók közel 1 órát tölthetnek az audio idegenvezető kalauzolás mellett a bunker helységeiben.


Eladó egy Stug III rohamlöveg az ebay-en

Az eladásra kínált Stug III-as

Az ebayen meghírdetésre került ukrán eladótól egy helyreállított 1943-as Stug III-as. Induló kikiáltási ára 100000 dollár. Egyenlőre még egyetlen licitáló sem jelentkezett. Az akcióból még 8 nap van hátra. Az akció linke: www.ebay.com


Háborús föld alatti alagutak nyílnak meg a közönség előtt Berlinben

Három hatalmas föld alatti folyosót nyitotnak meg a nagyközönség számára Berlinben ebben a hónapban, melyek Adolf Hitler megalomán építkezései nyomán születtek Berlin központjában. A 16 m mélységben készült alagutak 1938 során épültek a közelkedési hálózat részeként, számos hatalmas épülettel egyetemben. Köztük a föld legnagyobb kupolájú épületével, mely azonban csak papíron készült el.
Az impozáns tervek azonban nem kerültek megvalósításra a második világháború kitörése miatt a Nagycsarnok, mely 290 m magas lett volna és 180.000 embert tudott volan befogadni. Az egész komplexumnak Hitler elképzelése szerint a Harmadik Birodalom erejét kellett volna szimbolizálni. A három alagút 90 és 220 m közötti hosszúságban készültek el, és a mai Tiergarten park alatt. Egykoron vasútvonalnak és autóútnak épültek, de sosem fejezték be őket. Az alagutak Albert Speer elképzelései alapján készültek és meglepően jó állapotban maradtak fent. Az alagutak a nagyközönség számára zárva voltak mindeddig biztonsági okokból.
A háború után a brit megszállási zónába kerültek az alaguktak, és a britek le is záráták azokat és idővel pedig elfeledték őket az emberek. 1969-ben fedezték fel őket ismét, de akkor még zárva tarották őket. 1990-ben a Berlini város kezelésébe kerültek. 1997-ben alakult meg a Berlin Föld Alatti Egyesülete, melynek célja, hogy bemutassa Berlin föld alatti világát.
Habár a közel 1000 db második világháborús óvóhely és bunker többsége, mely Berlinben épült mára már elpusztult, számos még mindig látogatható állapotban maradt fennt (köztük a most megnyitásra kerülő három alagút is). Néhány bunkert berendeztek korabeli tárgyakkal, palkátokkal, felszerelésekkel az eyesület tagjai. Berlin föld alatti világa iránti érdeklődés pedig évről-évre fokozatosan nő, tavaly már mintegy 150.000 látogató tekintette meg a föld alatti komplexumokat.
A bunkerek szerves részét képezték a berlini polgárok életének és a háború végére már 800.000 embert tudtak a német hatóságok elhelyezni föld alatti bunkerekben. Ezért is fontos ezkek a emlékeknek a megőrzése.


Hadijáték Szlovákiában

A hadijáték palkátja

Szlovákiában 2008.08.29-31. között Sahara fedőnéven, 1945-ös keleti fronti ütközet kerül lejátszásra Senica település közelében.


Új hadtörténeti múzeum nyitotta meg kapuit az USA-ban

Egy Sherman a múzeum bejáratánál

Új hadtörténeti múzeum nyitotta meg kapuit az amerikai Largoban. A kiállítóterület több mint 10000 m2, ahol közel 50 harcjármű kerül bemutatásra az 1940-es évektől az 1980-as évekig bezárólag.
A kiállított járművek mindegyike működésképes! A múzeum a Fegyveres Erők Hadtörténeti Múzeuma nevet kapta (Armed Forces Military Museum) és a honlapja is van. A múzeumban külön személyzet gondoskodik a járművek állpotának megőrzéséről. A múzeumban a harcjárműveken kívül számos egyenruha, kézifegyver, zászló, lőszer tekinthető meg az I. világháborútól az Öböl-háborúig bezáróag. Száddám Husszein egyik egyenruhája is megtalálható itt. A múzeum anyagához szűmos veterán adománya is hozzájárult.


A La Machne vizében elsüllyedt brit harckocsikat találtak

A harckocsi a tenger alján

Könnyűbúvárok elsüllyedt kincsek után kutattak a La Manche fenekén, mikor két harckocsiba ütköztek, minez több mint 10 km-ra nyugatra a Sussexi partoktól történt.
A megtalált harckocsik jó állapotban maradtak meg és még a tornyok és érintetlen a lövegcsővel egyetemben. A tenger mélyén fekvő harckocsik Centaur CS IV típusúak, mely manapság már ritkaságnak számít. Történészek kiderítették a harckocsikról, hogy kerülhettek a tenger fenekére sok kilométerre a partoktól. 1944. június 6-án (az elhíresült D-napon) a partra szállító hajókról kicsúsztak a tengerbe és elsüllyedtek.



Német bunkereket tárt fel egy vihar Dániában

Bunker belül

A dániai Sřndervigban homok által elfedett az Atlanti-fal részeként megépült német bunkereket tárt fel a szélvihar. A bunkerek 63 évig voltak a homok alatt. Négy német bunker hozott felszínre a vihar, mely elfújta a homokot a bunkerekről. A bunkerek különlegessége, hogy eredeti berendezéseivel együtt konzerválta őket a homok, mely most feltárult a történészek előtt.
A bunkerek viszonylag kis méretűek: alig 20 négyzetméter alapterületűek voltak, melyek 9 főnek és egy tisztnek adatott szállást. A bunkerek 1945 során kerültek a humok alá szintén egy vihar következtében. 10-20 m vastagségú homok fedte el a bunkerket. A bunkereket egy helyi kaps fedezte fel májusban, mely berendezési tárgyai megmaradtak (pl függőűágyak) , bár a homoba szivargó víz megrongálta azokat.



Kiemeltek egy T-34-es harckocsit Cserkasszinban (Ukrajna) egy mocsárból - képriport

Lőszerek amiket a harckocsival együtt emeltek ki

Géppuska amit szintén a mocsárból emeltek ki

A kiemelt T-34-es harckocsi



Roncsokat találtak Líbiában egy egykori csatatéren


Brendan O’Carroll amatőr történész Líbiába szervezet expedíciót, hogy megtalálja a Távolfelderítő Sivatagi Csoport egykori ütközetének helyszínét. Az akakulat egy speciális brit és új-zélandi egység, a SAS előfutára volt, mely később a SAS megalakulás után ki is képezte a SAS embereit. A Távolfelderítő Sivatagi Csoport, mint neve is utal rá mélyen az ellenséges vonalak mögött a sivatagban hajtott végre hadműveleteket és adatokat gyűjtöttek a szemben álló erőkől.
Brendan O’Carroll hosszú kutatás után nyomára lelt az egység egykori teherautójára, mely érintetlenül hevert a sivatagban egy 1941-es ütközet óta. Az egységet egy olasz különleges alakulat vette észre a sivatagi útja során véletlenül. Ebből lett a II. világháború első speciális egységek közötti ütközete. Ennek során egy új-zélandi és egy olasz az életeté vesztette.
A csatateret a háború után a 60-as és 80-as években is felfedezték, de nem foglalkoztak vele, miközben Líbiában a 70-es évek során megtisztították a sivatagot a háborús roncsoktól, ez a távoli hely megmaradt érintetlenül. Brendan O’Carroll-t TV stáb is elkísérte expedíciójára. Mikor megtalálták az egység járművét a környező terület olyan képet mutatott, mint amilyen az 1941-ben lehetett. A földön lőszerek voltak szétszórva, de találtak használati tárgyakat is, mint a Távolfelderítő Sivatagi Csoport tunikáját, lőszereket, és egy üveg lekvárt is. Az expedíció tagjai gyászszertatást is tartottak a két elesett katona emlékére. Az expedícóról készüt film a következő évben kerül majd levetítésre.


Hadijáték Londonban a HMS Belfast fedélzetén


A Tower mellet horgonyzó HMS Belfast egy hadijáték keretében elsütötte 4 inches ágyúit, melyek 1944. június 6-án felbecsülhetetlen támogatást biztosítottak a normandiában partra szálló csapatoknak a Juno és Gold partokon.
A hadtitengerészet élő hadtörténelem csoportjának tagjai bemutatták egy ágyú megtöltését és elsütését, továbbá beöltöztek tengerészeti tiszteknek, admirálisnak, műszaki tisznek, tengerésznek és még haditudósítónak is. A cikrálón korabeli tárgyakat állítottak ki és egykori filmhíradókat vetítenek a partra szállás 64. évfordulójaalkalmából. A HMS Belfas az utolsó megmaradt páncélozott hajó a második világháború korából Európában.


Egy amerikai harckocsit emeltek ki egy építkezésnél Párizs környékén


Francia tuzszerészek biztosították a terepet, ahol a harcjármu feküdt, hogy nincsenek robbanóanyagok, mielott nekiálltak volna annak kiásáshoz. Mint kiderült a sár tökéletes állapotban konzerválta a harckocsit.
A helyi tanács munkásai bukkantak az M5-ös harckocsira, mikor rutin karbantartási és útjavítási munkákat végeztek Chartesben, mely 55 mérföldre fekszik DNy-ra Párizshoz képest. A harckocsi feltehetoleg a 31. harckocsi zászlóaljhoz tartozott, mely az inváziós hadero része volt és mely egység rész vett Franciaország felszabadításában a hat eves német megszállás alól.
A helyi lakosok emlékeztek a harckocsira mikor is az behajtott a városba, hogy felderítést végezzen, ekkor viszont kifogyott az üzemanyagból és ezért kénytelen volt megállni és késobb ott is hagyták. Mikor Franciaország felszabadult a harckocsit egy gödörbe löktél és betemették földdel a helyi lakosok, egészen mostanáig.


II. világháborús hadijáték Dunaharasztiban 2008.06.14-én

A PA-SA lovasnap keretében megrendezésre kerül a Dunaharaszti Hagyományőrzök által tarott II. világháborús hadijáták 2008.06.14-én a PA-SA tanyán (Taksony és Bugyi közti utak mentén) 13.00-kor. Belépődíj: Felnőtteknek 600Ft, 18 éves korig 400 Ft.



Múzeum lesz az egykorni német bunkerből Cherbourgnál

Az egykori német bunkerből múzeum lesz, melyet a munkaszolgálatosok mesterségesen válaszottak le egy sziklafalból La Montagne du Roule-ban. A bunker Cherbourg kikötőjét védte és a német ellenállás egyik központja volt a város védelménél.
200 katonának számára jelenetett alkalmas sazálláshelyet bunkerben kiépített földalatti kaszárnya, melyben voltak hálóhelységek, gyülekezőtér, kórház. 1500 m hosszú folyosó kötette össze a négy ütegekkel a kaszárnyát, mely közel 100 méterrel mélyebben feküdt a kaszárnyákhoz képest.
A normandiaia partraszállást követően a bunker helyőrsége a Cherbourg köröli harácokban három hétig tartotak ki. Az erőd heves ellenállása még a kapituálció után is annyira hatással volt Hitlerre, hogy az bunker parancsnokát Walter Hennecke ellentengernagyot a kapituláció után kitüntette a lovagkereszttel, a "parti védelem példa nélküli hőstette miatt", melyet a bunker helyőrsége tanusított az ostrom során.
A háború után a bunkert bezárták és a lőréseket betonnal kiöntötték. A bunker azonban ismét kinyit a jövő év elején, mint múzeum.


Galéria lesz a berlini óvóhelyből

Berlinben az egyik legnagyobb épen maradt II. világháborús óvóhelyből galéréia lesz. A Reinhardtstrasse álló hatalmas tömbön a mai napig láthatóak a golyónyomok az egykori harcok nyomait mementói. Az óvóhelyet maga Alber Speer tervezte még 1942-ben, és közel 2000 ember számára nyújtottak menedéket annak 3 méter vastag falai a szövetségesek bombázásai elől.
A háborút követően hosszú évekig zárva volt az óvóhelység 5 szintes tömbéjnek 120 helysége, egészen mostanáig. Az óvhelyben most 57 kortárs festő művei kaptak helyet. A kompelxumot 2002-ben vásárolta meg Christian Boros, aki azóta felújította azt, és most meg is nyitotta a közönség előtt. Azonban, hogy kellő helyet nyerjenek a kiállítótérnek három építész tervezte át az óvóhelyet. Ennek során 40 helységet elbontottak az eredeti 120-ból. A kiállítás 2008. júniusától tekinthető meg, de a tulajdonos szavai alapján ez egy magángyűjtemény és nem egy múzeum.


Bezárta kapuit a budaörsi úti haditechnikai kiállítás

Közel féléves nyitvatartás után bezárja kapuit a budarösi úton lévő szabadtéri haditechnikai kiálláítás, mely a néphadsereg egykori eszközeit mutatta be. Korábban a rendőrség lefoglalta a kiállítás tulajdonosának 4 db T-55-ös harckocsiját, melyekről kiderült hogy nem a nemzetközi normáknak megfelelően kerültek hatástalanításra. A harckocsik lefoglalás után a tulajdonos akkor még úgy nyilatkozot, mindez nem fogja érinteni a budaörsi úti kiállítást.


Négy T-34-es harckocsit loptak el Szerbiában

A Szerb Hadseregtől a dél szerbiai Vovjodina tartományban elloptak 4 db T-34-es harckocsit. A 32 tonnás tankokat egy őrizetlen mezőről vitték el, valószínüleg felemelték és elszállították őket járművekkel. A szerb források egy ötödik tankról is szóltak, melyet megrongáltak. A tankokat egy ötszög alakban helyezték el, hogy hadgyakorlatoknál álló célpontként szolgáljanak.
A Szerb Hadsereg 130 Euro/tonna áron árulja a modernebb T-55-ös harckocsijait, ezen az áron számolva 4000 Eurót (kb. 1.000.000 Ft) ér minden egyes ellpotot harckocsi.


Az Erődítés Történeti Egyesület 2008-as bunkertúrája


Az Erődítés Történeti Egyesület 2008-ban is meghírdette az egyesület tagjai és minden bátor jelentkező számára az olasz-osztrák-szlovén határok mentén található első- és második világháborús hadszínterek és a hozzájuk kapcsolódó erődítések, bunkerek megismerését célzó túrát. Az utazásra 2008.05.09-05.12. kerül sor Budapesti indulásal. Az utazás sorám Cortina, és Kobarid (ismertebb nevén Caporetto) első világháborús múzeumai tekinhetők meg, melyek a legnagyobban azok közül, amelyek az Alpokban való harcolkat mutatják be. A fedett múzeumok mellett kiterjedt szabadtéri múzeumok is találhatók, ahol 1000 m magasság felett rekonstruálták a turisták számára a korabeli lövészárkokat és fedezékeket. Az utazás másik felében az olasz területen kilépült második világháborús Vallo Alpino hegyi erődjei, és a korabeli Jugoszláv területen (ma Szlovéniában) található Rupnik-vonal bunkereit lehet megtekinteni (a fenti kép is a jugoszláv bunkerek egyikét ábrázolja).


Hadtörténeti délutánok
"Tigrisek a Sztálin Jóskák ellen, avagy nehézharckocsik a budapesti csatában"


A Hadtörténeti Intézet és Múzeum jól ismert előadássorozatának következő témája a "Tigrisek a Sztálin Jóskák ellen, avagy nehézharckocsik a budapesti csatában" lesz. Előadó: Számvéber Norbert. Az előadás 2008. május 17-én 13 óra 30 perckor kezdődik a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (1014, Budapest, Kapisztrán tér 2-4.) II. emeleti "Tóth Ágoston" termében. Belépés ingyenes.


Látogatható egy húsz kilométeres alagút első világháborús frontvonal alatt


Idén márciustól a nagyközönség számára is látogatható az észak-franciaországi Arrasban az első világháború egyik legnagyobb létesítménye. A húsz kilométeres alagútrendszer arra szolgált, hogy a brit katonák a frontvonal mögé jussanak. Az alagútban 1917. húsvétján 24 ezer katona várt a bevetésre.
1917. április 8-án a franciaországi Arras-ban rendhagyó istentiszteletet tartottak. A város alatt húzódó alagútrendszerben a brit hadsereg katonái összezsúfolódva hallgatták a tábori lelkész szavait. A bátorításra igen nagy szükség volt, ugyanis másnap különleges bevetésen kellett részt venniük. A katonák már egy hete várakoztak a föld alatti járatokban. Húsvét hétfőn, a reggeli órákban 24 ezer brit katona özönlött ki az alagútból a frontvonal mögé, igencsak meglepve az ott állomásozó német hadsereget.
Az arrasi alagútrendszer az első világháború egyik legnagyobb létesítménye volt. A Somme-i véres csata sokkhatása alatt - melyben több mint egymillió katona vesztette életét vagy sérült meg - a szövetségesek újabb lehetőséget kerestek az áttörésre.


Így esett a választás az Észak-Franciaországban lévő Arrasra, amely alig egy órányi autóútra volt Calaistől, a La-Manche csatorna kikötőjétől. A területen építési céllal már a középkor óta folyt a mészkőbányászat, melynek eredményeképpen kiterjedt járatrendszer húzódott a település alatt. A szövetségesek tervei szerint a járatok összekapcsolásával és kibővítésével akkora alagútrendszert kellett kialakítani, amelyen keresztül a katonákat gyakorlatilag az ellenség lába alatt, a frontvonal mögé küldhették.
Az ambiciózus terv megvalósításának 1916 októberében fogtak neki. Új-zélandiakat, valamint az észak-angliai bányavidékekről származó katonákat alkalmaztak az építkezésnél. Négy építőcsoport dolgozott 500-500 fővel, 18 órás műszakban. A végeredmény egy 20 kilométeres alagútrendszer lett: egy járat csak a gyalogosok számára készült; a másikban két kézi vontatású kocsi haladhatott fegyverekkel és sebesültekkel; a harmadikat pedig egy villanyvonatnak készítették. A kitermelt földet a környező földeken szórták szét, hogy a levegőből ne lehessen gyanítani, milyen munkálatok folynak a mélyben. Az építkezéshez szükséges áramot saját áramtermelővel állították elő. Külön föld alatti konyha gondoskodott a katonák ellátásáról. Egy 700 férőhelyes kórház is működött az alagútban, teljesen felszerelt műtővel. A WC-t gyakorlatilag az ülőkeként szolgáló gerendák alá helyezett vödrök jelentették. A második világháború alatt az alagutat rövid ideig légvédelemi helyiségként használták, de a háború után befalazták a bejáratokat, és lassan a feledés homályába merült ez a történelmi helyszín.
„Amikor először bejutottunk a kórházba, még a sebesült katonákból a műtét során eltávolított töltényeket is rábukkantunk” – nyilatkozta Alain Jacques, a város régésze. A szakember 1990-ben fedezte fel először a földalatti járatot. A falakon angol nyelvű feliratokat talált. A járat eredetére nem kapott gyors választ, ugyanis a város mai lakói már nem emlékeztek az alagútra. „A városi levéltárban sem volt erre vonatkozó dokumentum, ezért a nagy-britanniai Chathamban lévő Királyi Mérnöki Levéltárban, valamint a Birodalmi Háborús Múzeumban (Imperial War Museum) folytattam a kutatást. Csak ekkor derült ki, hogy milyen elfeledett, ám igen jelentős történelmi helyre bukkantam” – tette hozzá Jacques. 1994-ben egy gázvezeték javítása során találtak rá a labirintus kórházára. Ez után egyre több és több részlete bontakozott ki a földalatti járatrendszernek.
A járatokat az építő katonák saját szülővárosaikról nevezték el. A falakon lévő nevek elárulják, hogy melyik vidékről származott az adott építőcsoport. Az új-zélandi (pl. Auckland, Wellington, Christchurch, Dunedin) valamint az angliai városnevek ma is láthatók a falakon (pl. Glasgow, Edinburgh, Crewe, London).
A hadsereg vezetősége húsvét előtt egy héttel kezdte meg felölteni az alagutat katonákkal. Nap mint nap titokzatos módon tűntek el katonák a pincékben, míg Arras alatt végül több ezer ember zsúfolódott össze. „Ezután pedig „ csak” várni kellett, ami a nem igazán higiénikus körülmények és a 11 Celsius fokban elég idegőrlő lehetett” – véli Jacques. Az időt édesség majszolásával és ivászattal töltötték. A föld alatti élet nyomait ma is mindenütt láthatjuk. Az egyik sarokban lévő szemétkupacban ott hever egy édességesdoboz és egy rumosüveg. Egy katona valószínűleg barátnője arcát örökítette meg a falon, míg egy másik keresztet faragott a mészkőből, megint mások vicces feliratokat firkáltak, véstek a falra időtöltésként. Az egyhetes várakozás hosszú volt. Ezt mi sem jelzi jobban, mint hogy a régészek összesen mintegy 3000 grafitit tártak fel a járatok falain. Ezek többsége angol, némelyek viszont maori nyelvűek. De nem csak a falon üzentek a várakozó katonák. A régészek egy sarokban egy levélre is rábukkantak, amelyet egy katona írt a feleségének és a kisfiának. A levél nem jutott el a címzettekhez.
A briteknek 1917 húsvét hétfőjén kellett kitörniük az alagútból, hogy a frontvonal mögött rajtaüssenek a gyanútlan német csapatokon. Több ezren még az aznap estét sem élték meg.A tetemes emberi áldozat ellenére a szövetségeseknek a következő napokban 12 kilométert sikerült előrenyomulniuk, ami a régóta kialakult állóháborúban jelentős eredmény volt, de a front hamarosan megint megmerevedett.
Idén márciusban az alagútrendszert megnyitották a nagyközönség előtt. 18 évvel a felfedezése után Alain Jacques-nek sikerült elérnie, hogy a járatrendszert múzeummá alakítsák. Sok vitája volt a hatósággal, az ugyanis ellenezte, hogy magánházak alatt múzeum nyíljon. Most viszont fény és hangeffektusok segítik a látogatókat, hogy valamelyest átérezhessék a 91 évvel ezelőtti eseményeket.
A járatok úgy néznek ki, mintha a katonák tegnap hagyták volna el azokat. A WC-ként szolgáló vedrek a helyükön vannak, az utolsó étkezésről maradt konzervdobozokat sem takarította el senki. A tábori lelkész szószékéül szolgáló kövön még mindig ott van a gyertyáról lecsöpögött viasz.


Forrás: http://www.geographic.hu/


Kiemelték egy német páncélos (Pz. IV.) tornyát Baranyában



Idén márciusban a szakemberek egy igazi különlegességre bukkantak egy egykori erődben: egy olyan bunkerre, amibe harckocsi-tornyot építettek. A Rákosi-rendszer „tetőpontján”, az ötvenes években kezdték el építeni a déli határszakasz védvonalát. A több száz kilométer hosszúságú, magyar Maginot-vonalnak is nevezett erődrendszer Baranyát is érintette. A jugoszláv, vélt fenyegetettség miatt a megyében is több bunkert, és más katonai létesítményt alakítottak ki.
A honvédelmi tárca kutatói még 2007-ben fogtak hozzá az erősség egységeinek feltérképezéséhez. Idén márciusban, Matty közelében, az egyik páncélkupolás erőd felmérése során a szakemberek egy igazi különlegességre bukkantak: egy olyan bunkerre, amibe harckocsi-tornyot építettek.
A hónap közepén kutatóárok ásásába fogtak a szakemberek, s kiderült, nem kell csalatkozniuk, valóban a remélt ritkaságról van szó. Egy Pz. IV-típusú, német harckocsi-torony került a felszínre. A tornyot csütörtökön egy óriási daruval kiemelték, s tehergépkocsival Budapestre szállították. A nem mindennapi leletet múzeumban teszik majd közszemlére.
A német páncélos tornyát többek között azért is tartják nagy becsben a kutatók, hiszen ma már alig kerülnek elő viszonylagos épségben világháborús harckocsi-alkatrészek, másrészről a déli védvonalba is mindössze csak néhány ilyen szerkezetet építettek be.

Forrás: http://bama.hu/


A budai "Sziklakórház" megnyílik, mint állandó múzeum



A sziklakóráz a Budai vár alatt található, mely közel 7 km hosszúságban pült ki. A második világháború előtt vasbetonnal megerősített katonai kórház 200 fő beogadására tervezték, de Budapest ostroma során 600 főnél i több zsúfolódott a föld alatti járatokban.
A hidegháború során a kórházat nukleáris támadás tőlélésére is alkalmassá tették és szigorúan titkos katonai objektumnak számított még a közelmúltban is. Az egykori katonai kórház, most állandó múzeummá alakul. A múzeum megnyitójára 2008. március 11. 14.30-kor kerül sor a Sziklakórházban (I. kerület Lovas utca 4/c).


Megnyitották az első világháborús francia alagútrendszert

Franciaországban múzeumként megnyitották azt az alagútrendszert, ahonnan az első világháborúban a szövetségesek a német vonalak elleni támadásra felkészültek. A múzeumban, amelyet az észak-franciaországi Arras város Wellington kőbányájában rendeztek be, a látogatók végigjárhatják az alagutakat és interaktív kiállításokon ismerkedhetnek meg a történetükkel.
1916-ban új-zélandi bányászokat hoztak Franciaországba, hogy a krétabányákban kiépítsék a földalatti alagútrendszert. A komplex rendszerben konyhák, főhadiszállások és kórházak is voltak, és akár 20 ezer embert is elhelyezhettek benne. Az alagútépítők a német vonalak irányába fúrtak, így a katonák a föld alatt helyezhették el az aknákat. Az alagútrendszer egyik legnagyobb mérnöki vívmánya az volt, hogy az 1917. április 9-i offenzíva után a katonák gyorsan visszatérhettek állásaikba.
A későbbi harcokban kanadai katonák elfoglalták a Vimy-hegyháton lévő német katonai erődöt, de a sikernek nagy ára volt: 11 ezer szövetséges katona sebesült meg, közülük 3600-an elestek. Az alagútrendszert a háború után lezárták, és csak az 1990-es években fedezték fel újra.
Forrás:MTI


Hadtörténeti délutánok
"A m. kir. 2. honvéd hadsereg páncélosai az 1943. januári szovjet áttörés időszakában"


A Hadtörténeti Intézet és Múzeum jól ismert előadássorozatának következő témája a A magyar királyi 2. honvéd hadsereg páncélosai az 1943. januári szovjet áttörés időszakában lesz. Előadó: Számvéber Norbert. Az előaűáds 2008. február 16-án 13 óra 30 perckor kezdődik a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (1014, Budapest, Kapisztrán tér 2-4.) II. emeleti "Tóth Ágoston" termében. Belépés ingyenes.